Google Trends pojawiło się w nowej wersję, która umożliwia śledzenie tematów wyszukiwanych w Google w czasie rzeczywistym. W momencie publikowania tego tekstu – w czwartkowe popołudnie – Marian Zembala i apel „S” o jego odwołanie jest drugim najpopularniejszym tematem wyszukiwań w Polsce. Wyżej jest tylko sport. Google uruchomiło nową wersję serwisu Trends mniej niż 24 godziny temu, ale już teraz widać, że może być to jedno z ważniejszych narzędzi dla dziennikarzy i sztabowców w kampaniach wyborczych i nie tylko.
Zembala to teraz drugi najpopularniejszy temat polityczny. Poza tym dominuje sport i kultura. Na dalszych miejscach jest m.in. nowa encyklika papieża Franciszka i wizyta sekretarza generalnego NATO. Wysoko znajduje się też hasło dotyczące Jarosława Ziętary.
Sercem nowego serwisu Trends jest sekcja, która pokazuje na żywo najpopularniejsze hasła, które są wyszukiwane obecnie w Google. We wcześniejszych wersjach dane były podawane z opóźnieniem, co sprawiało, że Google Trends znakomicie nadawało się do analizy trendów z przeszłości, ale nie wskazywało co było aktualnie tematem dnia dla użytkowników wyszukiwarki. Każde hasło w trendach jest pokazywane z razem z artykułami w sieci, które go dotyczyły.
Dzięki temu sztabowcy mogą w każdej chwili sprawdzić, czy tematy, które próbują narzucić w trakcie kampanii przebijają się w internetowych mediach i przede wszystkim – w wynikach wyszukiwania. Można sprawdzać skuteczność konferencji prasowych i konwencji w czasie rzeczywistym. Dostępne są też dane geograficzne – temat związany z prof. Zembalą jest popularniejszy na Śląsku niż na Mazowszu.
Google wraz z uruchomienie nowej wersji Google News opublikowało też klip, w którym kluczowe postacie amerykańskiego data journalism mówią o znaczeniu rewolucji, która właśnie ma miejsce w dziennikarstwie.
Nowa wersja serwisu to też nowy interfejs w stylu Material Design, rozbudowane możliwości eksportu i porównywania danych, odświeżone sekcje wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych.