Do Sejmu wpłynął nowy projekt ustawy o TK złożony przez grupę posłów PiS. Przedstawicielem wnioskodawców jest Stanisław Piotrowicz. Ważne zapisy projektu to:
1) Pełny skład wynosi w tym projekcie 11 sędziów. 2) Zgodnie z art 37 wnioski (np grupy posłów) mają być rozpatrywane w kolejności ich wypływu. 3) Zgodnie z art 60 rozprawy będą musiały się odbywać nie wcześniej niż w ciągu 60 dni od chwili doręczenia zawiadomienia o ich terminie. 4) Prezes TK ma obowiązek dopuścić do orzekania sędziego, który złożył ślubowanie 5) Vacatio legis wynosi 14 dni.
Jak czytamy w uzasadnieniu:
„Podjęta w ten sposób zmiana jest formalnie całkowita. Ustawa będzie miała nowy kształt. Jednak w praktyce zmiana będzie łatwa do przyjęcia. Jej fundament stanowi przecież ustawa znana dobrze organom państwa, w tym Trybunałowi Konstytucyjnemu, ponieważ na jej podstawie orzekał jeszcze kilka miesięcy temu. W ustawie prowadzono zaledwie kilka istotnych zmian (ok. 7 artykułów) oraz kilkanaście częściowych dostosowań istniejących dotychczas norm, wynikających właśnie z wspomnianych na początku zdania zmian nazwanych istotnymi”.
Ustawę o TK Trybunał będzie mógł – na wniosek Prezydenta – zbadać poza kolejnością niektóre wnioski:
„Art. 37.
1. Wnioski i pytania prawne, co do których nie zachodzą przeszkody formalne, prezes
Trybunału kieruje do rozpoznania na rozprawie przez właściwy skład orzekający oraz
wyznacza termin rozprawy.
2. Terminy rozpraw, na których rozpoznawane są wnioski, wyznaczane są według kolejności
wpływu spraw do Trybunału.
3. Kolejność wpływu wniosku nie dotyczy przypadków rozpatrywania:
1) wniosków w sprawie zgodności ustaw przed ich podpisaniem i umów międzynarodowych
przed ich ratyfikacją z Konstytucją;
2) wniosków sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium
budżetowym przed ich podpisaniem;
3) wniosków w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy o Trybunale Konstytucyjnym,
4. Prezes Trybunału wyznacza termin rozprawy z pominięciem wymogu z ust. 2 na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej. 5 ”
Pojawia się też większość 2/3 głosów:
Art. 68. 1. Orzeczenie zapada zwykłą większością głosów. 2. Większością 2/3 głosów zapadają orzeczenia wydawane w pełnym składzie, które: 1) stwierdzają niezgodność z Konstytucją ustawy lub umowy międzynarodowej ratyfikowanej za zgodą wyrażoną w ustawie, 2) stwierdzają niezgodność ustawy z ratyfikowaną umową międzynarodową, której ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, 3) stwierdzają niezgodność z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych, 4) stanowią odstąpienie od poglądu prawnego wyrażonego w orzeczeniu wydanym w pełnym składzie, 5) wśród wzorców kontroli zawierają Preambułę Konstytucji albo jeden lub kilka z następujących przepisów: art. 1, art. 2, art. 4, art. 5, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 15, art. 16, art. 30, art. 31, art. 32 Konstytucji.
Projekt jest już dostępny na stronie Sejmu.