Internet staje się coraz ważniejszym polem politycznej bitwy – podaje CBOS. To wynik kompleksowego badania przeprowadzonego po kampanii prezydenckiej. Jak wynika z raportu CBOS, było to najciekawsza i najbardziej angażująca kampania polityczna od wielu lat, ale aktywność Polaków w sieci nadal to przede wszystkim czytanie i komentowanie treści o charakterze politycznym bardziej niż działalność po stronie kandydatów.
Wyborcy Kukiza najbardziej zaangażowani. Jak podaje CBOS: „Najaktywniejsi politycznie przed wyborami byli internauci, którzy w ewentualnych wyborach parlamentarnych zagłosowaliby na komitet wyborczy Pawła Kukiza, co w pewnym stopniu można uzasadniać ich stosunkowo młodym wiekiem. Warto też zauważyć, że o ile potencjalni wyborcy PO częściej niż zwolennicy PiS (wraz z SP, PR, PRP) poszukiwali w sieci treści politycznych, o tyle ci drudzy przewyższali ich poziomem zaangażowania – częściej deklarowali aktywność w wymiarze deliberatywnym i partycypacyjnym”.
Aktywność internautów w wymiarach: | Wybory prezydenckie | ||||
udział w: | w II turze głosowanie na*: | ||||
I turze | II turze | Andrzeja Dudę | Bronisława Komorowskiego | ||
w procentach | |||||
– informacyjnym | Tak | 79 | 79 | 50 | 47 |
Nie | 57 | 62 | 50 | 42 | |
– deliberatywnym | Tak | 88 | 80 | 67 | 29 |
Nie | 69 | 71 | 48 | 47 | |
– partycypacyjnym | Tak | 84 | 78 | 62 | 33 |
Nie | 69 | 71 | 48 | 47 | |
Internauci ogółem | 71 | 73 | 50 | 45 |
Wyborcy Dudy zmobilizowani przed II turą. Jak zauważają analitycy CBOS: „Można ponadto zauważyć, że zaangażowanie w wymiarze deliberatywnym lub partycypacyjnym współwystępuje z częściej deklarowanym głosowaniem w II turze na Andrzeja Dudę, natomiast rzadziej na Bronisława Komorowskiego”
Internet rośnie na znaczeniu, ale telewizja pozostaje dominującym źródłem informacji. Dla 83% ankietowanych to telewizja była najważniejszym źródłem informacji o kandydatach. Na drugim miejscu były spoty (63 proc), na trzecim – rozmowy ze znajomymi i członkami rodziny (53 proc). Internet znajduje się w tej hierarchii na ostatni miejscu (37 procent), za billboardami i ulotkami. Ale znaczenie internetu rośnie. W 2011 roku był źródłem informacji dla 23% ankietowanych.
Czy w trakcie kampanii wyborczej czerpał(a) Pan(i) informacje o partiach, komitetach / kandydatach startujących w wyborach: | Odpowiedzi twierdzące według terminów badań | |||
XI 2011 | VI 2014 | XII 2014 | VI 2015 | |
w procentach | ||||
– z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji | 69 | 58 | 61 | 83 |
– ze spotów, reklam wyborczych (np. w radiu i telewizji) | 59 | 53 | 55 | 69 |
– od znajomych, członków rodziny | 36 | 27 | 50 | 55 |
– z audycji informacyjnych i publicystycznych w radiu | 41 | 38 | 40 | 54 |
– z gazet i czasopism | 42 | 27 | 43 | 47 |
– z billboardów, plakatów wyborczych, ulotek | 38 | 30 | 60 | 46 |
– z internetu | 24 | 16 | 23 | 37 |
– ze swoich indywidualnych rozmów z kandydatami | 4 | 5 | 20 | 5 |
– z wieców, spotkań wyborczych, w których Pan(i) uczestniczył(a) | 3 | 2 | 8 | 4 |
Tylko 5% nie zetknęło się z polityką przed wyborami. Wybory prezydenckie najciekawsze od lat. Jak pisze CBOS: „Tylko pięciu na stu badanych (5%, przed wyborami samorządowymi w 2014 roku – 13%, przed wyborami do PE – 23%, a przed wyborami do parlamentu krajowego w 2011 roku – 14%) nie zetknęło się w trakcie kampanii wyborczej z żadnym z wymienionych źródeł informacji. Pozostali wykorzystywali przeciętnie cztery z nich (średnia=3,99). Poza zasięgiem kampanii wyborczej najczęściej znajdowali się respondenci w ogóle nieinteresujący się polityką (22%). Brak styczności z kampanią współwystępuje ponadto z absencją wyborczą: wśród niegłosujących w I lub II turze wyborów prezydenckich odsetek osób, które nie zetknęły się z żadnym źródłem informacji na ten temat, jest ponad dwukrotnie wyższy niż przeciętny (po 12%); dla porównania – wśród tych, którzy wzięli udział w głosowaniu, wynosi on 2% (w przypadku I i II tury)”.
Polacy w internecie dużo częściej czytają o polityce niż o niej dyskutują. Jak podaje CBOS: „W ciągu miesiąca poprzedzającego wybory prezydenckie ponad połowa internautów (52%, czyli 34% ogółu dorosłych Polaków) czytała online artykuły o tematyce politycznej, ponad dwie piąte (43%, tj. 28% ogółu) oglądało materiały wideo, takie jak spoty wyborcze, wywiady z politykami, jedna trzecia (34%, czyli 22% ogółu) przeglądała strony partii politycznych lub startujących w wyborach kandydatów na prezydenta, a zbliżona grupa (32% internautów, tj. 21% ogółu) czytała blogi i wpisy internautów dotyczące polityki. Wyraźnie rzadziej deklarowano rozmowy online na tematy polityczne. Siedmiu na stu internautów (7%, czyli 4% ogółu dorosłych Polaków) pisało w sieci o polityce, np. na forach, blogach lub portalach społecznościowych, i niemal tyle samo (6%, czyli 4% ogółu) zachęcało innych do głosowania na któregoś z kandydatów.
Zaangażowanie nadal na niskim poziomie: „Siedmiu na stu internautów (7%, tj. 5% ogółu badanych) zapisało się w miesiącu poprzedzającym wybory do założonej w internecie grupy poparcia jakiegoś kandydata, partii czy innej inicjatywy politycznej. Nieco mniej (4% internautów, czyli 3% ogółu badanych) wysłało w tym okresie e‑mail do jakiegoś polityka lub podpisało w sieci petycję. Nieliczni (1%) przekazali przez internet pieniądze dla jakiejś organizacji politycznej”.
Kampania prezydencka i tak najciekawsza i najbardziej angażująca od lat. Jak podaje CBOS: „Zauważalnie częściej (przynajmniej dwukrotnie) niż przed poprzednimi wyborami internauci wypowiadali się w sieci na tematy polityczne, a także kontaktowali się z politykami wysyłając do nich listy czy petycje. Pomijając ostatnie wybory samorządowe można również odnotować wzrost zjawiska agitacji politycznej w internecie, a także przyłączania się do grup poparcia kandydatów, polityków lub partii”.
Aktywność w wymiarach: | Internauci | Ogół badanych | ||||||||
XII ‘10 | XI ‘11 | VI ‘14 | XII ‘14 | VI ‘15 | XII ‘10 | XI ‘11 | VI ‘14 | XII ‘14 | VI ‘15 | |
w procentach | ||||||||||
– informacyjnym | 47 | 53 | 37 | 43 | 64 | 24 | 28 | 23 | 26 | 41 |
– deliberatywnym | 4 | 6 | 3 | 7 | 10 | 2 | 3 | 2 | 4 | 6 |
– partycypacyjnym | 5 | 5 | 3 | 9 | 12 | 3 | 3 | 2 | 5 | 8 |
Ogółem | 47 | 53 | 37 | 45 | 65 | 25 | 28 | 24 | 27 | 42 |
Jak podsumowuje CBOS: „W stosunku do analogicznych okresów poprzedzających różnego typu wybory polityczne w ostatnich latach obecnie odnotowujemy nie tylko większą aktywność w poszukiwaniu informacji na tematy polityczne, ale również wzrost liczby obywateli angażujących się online w rozmowy o polityce, agitujących innych użytkowników, a także kontaktujących się z politykami poprzez listy i petycje”.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face to face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 11–17 czerwca 2015 roku na liczącej 1011 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.