5 wniosków po kolejnej rundzie przesłuchań świadków związanych z KNF przed komisją ds. Amber Gold

W środę zakończyła się kolejna runda przesłuchań przed komisją śledczą ws. Amber Gold. Podobnie jak dwa tygodnie wcześniej, tym razem komisja przesłuchiwała urzędników KNF. Te przesłuchania pokazały nowe aspekty zarówno działalności KNF ws. Amber Gold, jak i prokuratury czy organów centralnych w sprawie afery. Oto pięć podstawowych wniosków.

1. Prokuratura jawi się w jeszcze gorszym świetle. Chociaż trudno w to uwierzyć, to po kilku miesiącach przesłuchań przedstawicieli prokuratury z różnych szczebli – które ujawniły chaos, niekomptencję, niefrasobliwość w działaniach wobec Amber Gold – pytań o działanie prokuratury jest po przesłuchaniach urzędników z UKNF jeszcze więcej. Zeznający w środę Wojciech Kwaśniak ujawnił wręcz, że prokuratura bardziej interesowała się tym, że to Amber Gold pozwało KNF o zniesławienie, niż dziesiątkami pism i apeli samej KNF w sprawie tej piramidy finansowej.

2. KNF przyznaje: Na Amber Gold nic nie działało. PiS niemal od startu obrad komisji buduje przekaz, że Amber Gold było wyjątkowym przypadkiem, a firma miała polityczny parasol zapewniający jej działalność do samego końca i wejście w biznes lotniczy. Lesław Gajek, zastępca przewodniczącego KNF dostarczył PiS amunicji. Przyznał w trakcie swojego przesłuchania: „Zbyt wiele dobrych przypadków spotkało tę firmę. Takie rzeczy się nie zdarzają. Nie istniała podobna spółka. Na tę firmę nic nie działało”. Gajek dodał też, że współpraca na linii KNF-Ministerstwo Finansów była bardzo trudna, co wzmacnia tezy PiS, że rząd Donalda Tuska był elementem tego politycznego parasola nad biznesem Marcina P. Ten wątek pojawił się wyraźnie też dwa tygodnie temu, w zeznaniach Stanisława Kluzy, który stwierdził m.in., że podległa mu instytucja „odbijała się od ściany”. Gajek mówił też, że relacje z KPRM były bardzo trudne, a spotkania Kluzy „wiele tygodni się nie odbywały”.

3. KNF nie ma sobie nic do zarzucenia… Przedstawiciele UKNF (Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego) generalnie nie mieli sobie nic do zarzucenia, jeśli chodzi o sposób działania wobec Amber Gold. Jak przyznał we wtorek Marcin Olszak: „Działania wobec Amber Gold Można określić mianem skutecznych, optymalnych, efektywnych. Skuteczne, bo doprowadziły wreszcie do reakcji organów ścigania”. Inaczej niż w gdy przesłuchiwani byli przedstawiciele prokuratury, w tym przypadku członkowie komisji w dużej mierze zgadzali się z tezą, że KNF zachowała się dobrze w tej sprawie, a spóźniona reakcja służb i organów ścigania nie wynikała bezpośrednio z zaniechań jej urzędników.

4… ale to nie znaczy, że jej postępowanie było perfekcyjne. Chociaż KNF jest oceniana dobrze nawet przez posłów komisji śledczej, to nie znaczy, że nie znaleźli w jej działaniu uchybień. Jednym z takich wątków jest porozumienie ABW-KNF z 2008 r. o współpracy. Komisja zobowiązała się do informowania o zagrożeniach dla rynku finansowego. Jednak ten mechanizm nie zadziałał w przypadku Amber Gold, chociaż jak przyznał dwa tygodnie temu Stanisław Kluza, wiedział o istnieniu Amber Gold niemal od samego początku.

5. Pismo z 24 listopada miało załatwić sprawę. Urzędnicy KNF byli przekonani, że pismo, które 24 listopada skierował jej nowy szef Andrzej Jakubiak do Andrzeja Seremeta „załatwi sprawę”. Tak mówił Lesław Gajek o podejściu Jakubiaka: „Wyraził to mniej więcej w taki sposób, że wysyłamy na dniach pismo do prokuratora generalnego i sprawa będzie załatwiona. On miał taką koncepcję, że to pismo załatwi sprawę, że to będzie koniec tego wszystkiego”. Pismo jednak do Seremeta nie trafiło. Co ciekawe, Stanisław Kluza twierdził, że to on był inicjatorem wysłania tego pisma, chociaż świadkowie z UKNF nie potwierdzili później takiej wersji wydarzeń.

21 lutego KNF przesłucha kolejnych świadków – Marka Belkę i Andrzej Jakubiaka. A już w marcu – jak poinformowało RMF – Marcin i Katarzyna P. będą zeznawać przed komisją, co na pewno przyciągnie dużo większą uwagę mediów nie przesłuchania mniej lub bardziej anonimowych urzędników z KNF.

fot. sejm.gov.pl

Pozostałe z : 300Sejm

MPW o Sejmie: Sieć szpitali i mocne ograniczenie konkursów NFZ na świadczenia zdrowotne

Likwidacja nocnej opieki zdrowotnej w przychodniach i nowa siatka szpitali, wotum nieufności dla rządu, wyższe kary dla pijanych kierowców i alimenciarzy – MamPrawoWiedziec.pl analizuje 38. posiedzenie Sejmu 22–24 marca. Sejm zajmie się rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nowelizacja zakłada utworzenie tzw. Czytaj więcej →

Posłowie jak nauczyciele. Kuchciński daje Sejmowi 2 miesiące wakacji

Kierownictwo Sejmu zaplanowało w tym roku wyjątkowo długą przerwę w obradach. Jak dowiaduje się 300POLITYKA, Sejm ostatni raz przed parlamentarnymi wakacjami zbierze się 18-21 lipca, a następnie dopiero 12-15 września na 4-dniowym posiedzeniu. W praktyce oznacza to, że posłowie dostaną prawie 2 miesiące wakacji – tj. 7 tygodni. Parlamentarna wakacje w sierpniu Czytaj więcej →

Polityczny plan tygodnia: wniosek PO o wotum nieufności, TK o zgromadzeniach, rząd o służbie zagranicznej, Morawiecki na G20, marsz KOD

W ciągu najbliższych kilku dni Platforma przedstawi wniosek o wotum nieufności wobec rządu oraz poda nazwisko kandydata na premiera. Rząd na wtorkowym posiedzeniu zajmie się projektem nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej, który miał być rozpatrywany już tydzień temu, a Senat w środę/czwartek – ustawą dot. likwidacji konkursów na dyrektorów sądów. Czytaj więcej →

PiS nie zdąży uchwalić w tym tygodniu ustawy dot. wycinki drzew

Nie ma już żadnych szans na uchwalenie projektu PiS dot. wycinki drzew na tym posiedzeniu Sejmu, choć partia rządząca – gdy wymagał tego partyjny interes – potrafiła forsować ustawy dot. TK w ekspresowym tempie. Przegłosowanie nowelizacji byłoby możliwe, gdyby ta nie została „cofnięta” do poprawek. Sejmowa komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych Czytaj więcej →