Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców

Dyskusja o skuteczności mediów społecznościowych w kampaniach wyborczych wyborczych na pewno powróci już wkrótce. Ale eksperyment, który przeprowadził Facebook w 2012 roku – i który stał się niedawno tematem gorącej debaty w amerykańskich mediach, dobitnie pokazał, że ten serwis społecznościowy może bez większego wysiłku zmienić frekwencję wyborczą. O bez wiedzy wyborców.

Eksperyment, o którym jako pierwszy napisał serwis Mother Jones, polegał na sztucznym zwiększeniu u konkretnej grupy użytkowników liczby pojawiających się u nich na Facebooku treści związanych z polityką, udostępnianej wcześnie przez ich znajomych. W ciągu trzech miesięcy przed wyborami prezydenckimi w 2012 zmiana dotknęła 1,9 miliona ludzi w USA – i to bez ich wiedzy. Algorytm, który zarządza tym, jak wygląda NewsFeed konkretnego użytkownika, jest jednym z kluczowych elementów serwisu. Zmiany, które dotykają go mają wpływ na kampanie reklamowe, polityczne i nie tylko. W tym eksperymencie celem było dopracowanie innego narzędzia – „I Voted”, czyli możliwości ogłoszenia w dniu głosowania, że oddało się głos. To niewinne narzędzie profrekwencyjne, ale eksperyment Facebooka budzi wątpliwości etyczne.

Mother Jones – powołując się na jednego z naukowców zaangażowanych w przebieg badań – podaje, że u użytkowników, który sztucznie zwiększono liczbę politycznych tematów, głosowali częściej, byli także bardziej zaangażowani i świadomi tego, co robi ich rząd. Takie były wyniki specjalnego badania, które Facebook przeprowadził na tej członkach tej grupy po wyborach.

turnout-chart630

 

 

W niektórych kampaniach wyborczych w USA (i nie tylko) o zwycięstwie lub porażce decydowała czasami różnica ułamka punktu procentowego. Eksperymenty Facebooka z narzędziami pro-frekwencyjnymi pokazują, że firma dzięki swojej gigantycznej liczbie użytkowników może w łatwy sposób zwiększać frekwencje w wyborach – i niekiedy w sposób, który nie jest komunikowany jej użytkownikom i w żaden sposób nie jest regulowany prawnie.

To ma liczne konsekwencje. Facebook zastrzegał, że nie będzie prowadzić żadnych eksperymentów na tym tle. Ale eksperyment opisany przez „Mother Jones” dobitnie pokazuje, że ten nowy świat kampanii wyborczych w internecie nie jest światem w którym wszystko jest takie, jak się wydaje. I pokazuje też, że kampanie w social media rzeczywiście mogą mieć duży wpływ na to, co dzieje się w prawdziwym głosowaniu. To przede wszystkim kwestia ich skali.

Pozostałe z : 300Ujazdowskie

Premier o bezpieczeństwie na stadionach i wtorkowym okrągłym stole w piłce nożnej i o stawianiu świata z głowy na nogi w sprawie braku wrażliwości turbo liberalnej opozycji [11 cytatów]

PMM był gościem Krzysztofa Ziemca w RMF FM, gdzie zaczął od złożenia życzeń wszystkim mamom: – Najserdeczniejsze życzenia wszystkim mamom, podziwiam ich wielką, wielką rolę, cierpliwość i poświęcenie dla swoich dzieci. Zawsze kłaniam się jak tylko mogę najniżej przed wszystkimi mamami. To jest tak piękna rola i tak piękne zadanie, Czytaj więcej →

Kaczyński przecina sprawę nagród i szlifuje kanty, bo stawia bardziej na pragmatyzm Morawieckiego niż drogę radykałów? – ANALIZA

Czy to wzbudzi zachwyt mocniej wysuniętej prawicy, czy nie, ale prezes PiS pokazał, że bardziej wierzy w polityczne znaczenie i pragmatyzm unijnej misji i planu gospodarczego Morawieckiego niż drogę największych radykałów swojego obozu. Dość znamienne były też słowa prezesa po prezydenckim wecie, kiedy zaskakująco zdawkowo i bez żadnych emocji stwierdził: Czytaj więcej →

Podsekretarze stanu mieli być urzędnikami. Projekt utknął w rządzie i trafia do kosza

Premier Morawiecki dokładnie miesiąc temu, ogłaszając zmniejszenie liczebności centralnej administracji, zapowiedział zmiany ustawowe – tak, by zastępcy ministrów w randze podsekretarzy stanu przeszli z korpusu politycznego do grupy urzędników służby cywilnej. Projekt, za który odpowiedzialny był Michał Dworczyk, utknął jednak w rządzie – miał być przyjęty w I kwartale tego Czytaj więcej →

Na miesiąc przed wstępem do trybu kampanii, premier robi porządek i wraca do gospodarki

Premier porządkuje strategię komunikacyjną i wraca do tematów, które go „niosły” w pierwszej połowie kadencji, czyli gospodarki i swojego planu ekonomicznego – słyszymy od ważnych polityków PiS. Ważną częścią restartu mają być: dwa spotkania z polskim biznesem w KPRM, symboliczna wizyta w Warszawie Angeli Merkel w poniedziałek i dalsze porządkowanie Czytaj więcej →

NEWS 300: W czwartek rusza rządowy program SMOG STOP

W czwartek ma odbyć się inauguracja rządowego programu SMOG STOP – dowiaduje się 300POLITYKA. Jak podkreślają nasi rozmówcy, rząd Mateusza Morawieckiego jako pierwszy bierze się za sprawę smogu, premier tej kwestii poświecił sporo uwagi w swoim expose, a już w zeszłym roku zapisano konkretne środki w budżecie państwa. Projekt kierowany jest dla miast do 100 Czytaj więcej →