Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców

Dyskusja o skuteczności mediów społecznościowych w kampaniach wyborczych wyborczych na pewno powróci już wkrótce. Ale eksperyment, który przeprowadził Facebook w 2012 roku – i który stał się niedawno tematem gorącej debaty w amerykańskich mediach, dobitnie pokazał, że ten serwis społecznościowy może bez większego wysiłku zmienić frekwencję wyborczą. O bez wiedzy wyborców.

Eksperyment, o którym jako pierwszy napisał serwis Mother Jones, polegał na sztucznym zwiększeniu u konkretnej grupy użytkowników liczby pojawiających się u nich na Facebooku treści związanych z polityką, udostępnianej wcześnie przez ich znajomych. W ciągu trzech miesięcy przed wyborami prezydenckimi w 2012 zmiana dotknęła 1,9 miliona ludzi w USA – i to bez ich wiedzy. Algorytm, który zarządza tym, jak wygląda NewsFeed konkretnego użytkownika, jest jednym z kluczowych elementów serwisu. Zmiany, które dotykają go mają wpływ na kampanie reklamowe, polityczne i nie tylko. W tym eksperymencie celem było dopracowanie innego narzędzia – „I Voted”, czyli możliwości ogłoszenia w dniu głosowania, że oddało się głos. To niewinne narzędzie profrekwencyjne, ale eksperyment Facebooka budzi wątpliwości etyczne.

Mother Jones – powołując się na jednego z naukowców zaangażowanych w przebieg badań – podaje, że u użytkowników, który sztucznie zwiększono liczbę politycznych tematów, głosowali częściej, byli także bardziej zaangażowani i świadomi tego, co robi ich rząd. Takie były wyniki specjalnego badania, które Facebook przeprowadził na tej członkach tej grupy po wyborach.

turnout-chart630

 

 

W niektórych kampaniach wyborczych w USA (i nie tylko) o zwycięstwie lub porażce decydowała czasami różnica ułamka punktu procentowego. Eksperymenty Facebooka z narzędziami pro-frekwencyjnymi pokazują, że firma dzięki swojej gigantycznej liczbie użytkowników może w łatwy sposób zwiększać frekwencje w wyborach – i niekiedy w sposób, który nie jest komunikowany jej użytkownikom i w żaden sposób nie jest regulowany prawnie.

To ma liczne konsekwencje. Facebook zastrzegał, że nie będzie prowadzić żadnych eksperymentów na tym tle. Ale eksperyment opisany przez „Mother Jones” dobitnie pokazuje, że ten nowy świat kampanii wyborczych w internecie nie jest światem w którym wszystko jest takie, jak się wydaje. I pokazuje też, że kampanie w social media rzeczywiście mogą mieć duży wpływ na to, co dzieje się w prawdziwym głosowaniu. To przede wszystkim kwestia ich skali.

Pozostałe z : 300Ujazdowskie

Morawiecki o planach na 2018 rok, uchodźcach, służbie zdrowia i rekonstrukcji [5 CYTATÓW Z TVP INFO]

Morawiecki o planach na 2018 rok, uchodźcach, służbie zdrowia i rekonstrukcji [5 CYTATÓW Z TVP INFO] – Nie ulega wątpliwości że znam bardzo dobrze posła Kornela Morawieckiego i może on mieć takie poglądy jakie chce. Często tak jest że ojcowie nie opowiadają o swoich poglądach i tym co zamierzają powiedzieć Czytaj więcej →

W świątecznym przekazie premier Morawiecki podkreśla, że składa życzenia wszystkim Polakom: „Niech opłatek nas wszystkich rzeczywiście połączy”

Spot świąteczny nowego premiera rozpoczyna się słowami Cypriana Kamila Norwida o „łamaniu się chlebem biblijnym”, które według słów Morawieckiego, towarzyszą mu od 7. roku życia. „Są bez względu na to jak wyglądały nasze rodzinne choinki i jak wyglądało grono najbliższych mi osób łamiących się w Wigilię biblijnym chlebem” – mówi Czytaj więcej →

Polityczny plan tygodnia: Senat o ordynacji, spotkanie PAD-Hermeliński, polsko-brytyjskie konsultacje międzyrządowe

W ostatnim tygodniu przed świętami Senat zajmie się ustawą dot. prawa wyborczego – w tej sprawie odbędzie się także spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z przewodniczącym PKW Wojciechem Hermelińskim. Można przypuszczać, że w tym tygodniu etap prac parlamentarnych nie zostanie zakończony, bo PiS ma wprowadzić kolejne poprawki. Już na początku tygodnia Czytaj więcej →

Morawiecki: W gospodarce trzeba odrzucić skrajności. Nie jesteśmy ekipą, która hołduje neoliberalizmowi albo protekcjonizmowi [WYSTĄPIENIE Z KONGRESU 590]

Credo polityki gospodarczej jakie wygłosił wicepremier Mateusz Morawiecki na Kongresie 590 w Rzeszowie. 300POLITYKA była patronem medialnym kongresu. ******* Dzisiaj główni ekonomiści świata jak Eichengreen czy redakcja Bloomberga mówią do nas: jesteście gospodarką totalnie uzależnioną. Jesteście krajem, który jest w posiadaniu kogoś innego. Dwa lata temu, podczas prac nad Planem Czytaj więcej →

W najnowszym spocie KPRM porównuje połowę kadencji do połowy meczu i powraca do przekazu o wspólnocie

– Grają jak obiecywali, szybko i skutecznie. Pierwsi, którzy pokazali coś dla ludzi – mówią postaci zwykłych Polaków występujące w spocie KPRM z okazji połowy kadencji, jaki widziała 300POLITYKA. Przygotowane przez KPRM wideo opiera się na skojarzeniu połowy kadencji, która upłynęła od objęcia władzy przez PiS z połową meczu piłkarskiego, Czytaj więcej →