Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców

Dyskusja o skuteczności mediów społecznościowych w kampaniach wyborczych wyborczych na pewno powróci już wkrótce. Ale eksperyment, który przeprowadził Facebook w 2012 roku – i który stał się niedawno tematem gorącej debaty w amerykańskich mediach, dobitnie pokazał, że ten serwis społecznościowy może bez większego wysiłku zmienić frekwencję wyborczą. O bez wiedzy wyborców.

Eksperyment, o którym jako pierwszy napisał serwis Mother Jones, polegał na sztucznym zwiększeniu u konkretnej grupy użytkowników liczby pojawiających się u nich na Facebooku treści związanych z polityką, udostępnianej wcześnie przez ich znajomych. W ciągu trzech miesięcy przed wyborami prezydenckimi w 2012 zmiana dotknęła 1,9 miliona ludzi w USA – i to bez ich wiedzy. Algorytm, który zarządza tym, jak wygląda NewsFeed konkretnego użytkownika, jest jednym z kluczowych elementów serwisu. Zmiany, które dotykają go mają wpływ na kampanie reklamowe, polityczne i nie tylko. W tym eksperymencie celem było dopracowanie innego narzędzia – „I Voted”, czyli możliwości ogłoszenia w dniu głosowania, że oddało się głos. To niewinne narzędzie profrekwencyjne, ale eksperyment Facebooka budzi wątpliwości etyczne.

Mother Jones – powołując się na jednego z naukowców zaangażowanych w przebieg badań – podaje, że u użytkowników, który sztucznie zwiększono liczbę politycznych tematów, głosowali częściej, byli także bardziej zaangażowani i świadomi tego, co robi ich rząd. Takie były wyniki specjalnego badania, które Facebook przeprowadził na tej członkach tej grupy po wyborach.

turnout-chart630

 

 

W niektórych kampaniach wyborczych w USA (i nie tylko) o zwycięstwie lub porażce decydowała czasami różnica ułamka punktu procentowego. Eksperymenty Facebooka z narzędziami pro-frekwencyjnymi pokazują, że firma dzięki swojej gigantycznej liczbie użytkowników może w łatwy sposób zwiększać frekwencje w wyborach – i niekiedy w sposób, który nie jest komunikowany jej użytkownikom i w żaden sposób nie jest regulowany prawnie.

To ma liczne konsekwencje. Facebook zastrzegał, że nie będzie prowadzić żadnych eksperymentów na tym tle. Ale eksperyment opisany przez „Mother Jones” dobitnie pokazuje, że ten nowy świat kampanii wyborczych w internecie nie jest światem w którym wszystko jest takie, jak się wydaje. I pokazuje też, że kampanie w social media rzeczywiście mogą mieć duży wpływ na to, co dzieje się w prawdziwym głosowaniu. To przede wszystkim kwestia ich skali.

Pozostałe z : 300Ujazdowskie

Rząd zbiera się po wakacyjnej przerwie. W porządku m.in. informacja o sytuacji po nawałnicach

W najbliższy czwartek, tj. 24 sierpnia ministrowie wysłuchają informacji szefa MSWiA o działaniach podejmowanych w związku z sytuacją powstałą w wyniku nawałnic w Polsce w sierpniu i pomocy udzielanej poszkodowanym. Będzie to pierwsze posiedzenie rządu po przerwie. Rząd zajmie się także projektem ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, wysłucha również informacji Czytaj więcej →

Szydło o Europie, Dudowie o Polsce wielu wyznań, Macierewicz o armii nowego pokolenia, lider opozycji o Świętach bez polityki

Najlepiej zrealizowane, przemyślane i dynamiczne życzenia mają premier i para prezydencka. Największy dotąd zasięg, kilkukrotnie większy niż życzenia pozostałych, mają świąteczne przekazy szefowej rządu i szefa MON. Premier o Europie Życzenia od premier Szydło przeplatane są scenami z dziećmi. Premier mówi o wspólnocie i podkreśla przekaz o Europie. „Polska w Czytaj więcej →

Dymisji Macierewicza chce więcej ankietowanych niż chciało w kryzysowych momentach ministrów rządów PO – analiza

57% respondentów sondażu dla TVN24 chce dymisji ministra obrony narodowej, Antoniego Macierewicza. Za pozostawieniem go na stanowisku odpowiedziało się 26%, a 17  jest niezdecydowanych. Wynik Macierewicza jest bardzo zły. W badaniu tej samej pracowni, ale dla RMF, w listopadzie 2013 respondenci wskazywali ministrów Donalda Tuska, którzy powinni odejść. Najwięcej wtedy nieprzychylnych Czytaj więcej →

Premier Szydło w przemówieniu: Polska potrzebuje Europy tak samo mocno jak Europa potrzebuje Polski

Premier Szydło w telewizyjnym przemówieniu przed szczytem w Rzymie podkreśla 4 polskie warunki dotyczące tekstu deklaracji oraz mówi, że Polska potrzebuje Europy tak samo mocno, jak Europa Polski. Oto treść przemówienia. Od pewnego czasu widzimy, że wspólnota utknęła na mieliźnie Unia Europejska to jeden z najważniejszych projektów naszych czasów. To Czytaj więcej →

Polityka obronna, jedność UE, jednolity rynek i rola parlamentów narodowych – 4 warunki Polski przed Rzymem

Prace nad tekstem deklaracji liderów 27 krajów UE, która ma zostać przyjęta w trakcie spotkania w Rzymie są bardzo zaawansowane i mają doprowadzić do stworzenia wspólnej polityczne deklaracji co do przyszłości UE. Negocjacje prowadzone są na poziomie „szerpów”, tak aby w sobotę w Rzymie nie było już dyskusji liderów państw Czytaj więcej →