Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców

Dyskusja o skuteczności mediów społecznościowych w kampaniach wyborczych wyborczych na pewno powróci już wkrótce. Ale eksperyment, który przeprowadził Facebook w 2012 roku – i który stał się niedawno tematem gorącej debaty w amerykańskich mediach, dobitnie pokazał, że ten serwis społecznościowy może bez większego wysiłku zmienić frekwencję wyborczą. O bez wiedzy wyborców.

Eksperyment, o którym jako pierwszy napisał serwis Mother Jones, polegał na sztucznym zwiększeniu u konkretnej grupy użytkowników liczby pojawiających się u nich na Facebooku treści związanych z polityką, udostępnianej wcześnie przez ich znajomych. W ciągu trzech miesięcy przed wyborami prezydenckimi w 2012 zmiana dotknęła 1,9 miliona ludzi w USA – i to bez ich wiedzy. Algorytm, który zarządza tym, jak wygląda NewsFeed konkretnego użytkownika, jest jednym z kluczowych elementów serwisu. Zmiany, które dotykają go mają wpływ na kampanie reklamowe, polityczne i nie tylko. W tym eksperymencie celem było dopracowanie innego narzędzia – „I Voted”, czyli możliwości ogłoszenia w dniu głosowania, że oddało się głos. To niewinne narzędzie profrekwencyjne, ale eksperyment Facebooka budzi wątpliwości etyczne.

Mother Jones – powołując się na jednego z naukowców zaangażowanych w przebieg badań – podaje, że u użytkowników, który sztucznie zwiększono liczbę politycznych tematów, głosowali częściej, byli także bardziej zaangażowani i świadomi tego, co robi ich rząd. Takie były wyniki specjalnego badania, które Facebook przeprowadził na tej członkach tej grupy po wyborach.

turnout-chart630

 

 

W niektórych kampaniach wyborczych w USA (i nie tylko) o zwycięstwie lub porażce decydowała czasami różnica ułamka punktu procentowego. Eksperymenty Facebooka z narzędziami pro-frekwencyjnymi pokazują, że firma dzięki swojej gigantycznej liczbie użytkowników może w łatwy sposób zwiększać frekwencje w wyborach – i niekiedy w sposób, który nie jest komunikowany jej użytkownikom i w żaden sposób nie jest regulowany prawnie.

To ma liczne konsekwencje. Facebook zastrzegał, że nie będzie prowadzić żadnych eksperymentów na tym tle. Ale eksperyment opisany przez „Mother Jones” dobitnie pokazuje, że ten nowy świat kampanii wyborczych w internecie nie jest światem w którym wszystko jest takie, jak się wydaje. I pokazuje też, że kampanie w social media rzeczywiście mogą mieć duży wpływ na to, co dzieje się w prawdziwym głosowaniu. To przede wszystkim kwestia ich skali.

Pozostałe z : 300Ujazdowskie

Połączyć przywracanie powagi państwa z państwem przedsiębiorczym – 300POLITYKA u Mateusza Morawieckiego [1 część rozmowy]

7 KLUCZOWYCH CYTATÓW: — 25% trafi na Fundusz Rezerwy Demograficznej, a 75% na indywidualne konta Polaków, którzy mają dziś swoje rachunki w OFE. Wzorem dla nas będzie m.in. brytyjski system Nest. — W domenie publicznej chyba tego jeszcze nie pokazywałem, ale planujemy w następnym roku osiągnąć 20 mld zł więcej Czytaj więcej →

Szefernaker dla 300: Polska inicjatywa ws. Jednolitego Rynku Cyfrowego to dowód na budowanie przez nas sojuszy w UE

300POLITYKA rozmawia z ministrem w Kancelarii Premiera Pawłem Szefernakerem. Premier Beata Szydło zapowiedziała na Twitterze, że najważniejszym zagadnieniem wtorkowego spotkania z premierami krajów bałtyckich w Warszawie będą kwestie cyfrowe. Dlaczego? – Estonia sprawuje obecnie unijną prezydencję. To kraj, który jest liderem w procesach cyfrowych. W Tallinie pod koniec września odbędzie Czytaj więcej →

Internetowy przekaz Szydło: Polski rząd będzie bronił wartości leżących u podstaw UE

– W ostatnim czasie pojawiły się niesprawiedliwe dla Polski wypowiedzi niektórych unijnych polityków. Dlatego pragnę jasno i wyraźnie podkreślić: Polska jest państwem praworządnym i demokratycznym, solidarnym i proeuropejskim. Wartości leżące u podstaw UE są dla nas ważne. Takimi wartościami jest m.in. wolny rynek i swobodna na nim konkurencja. Polski rząd będzie Czytaj więcej →

Streżyńska dla 300: Nie ograniczymy niczyjej wolności w internecie. Chcemy zrównoważyć prawa serwisów i użytkowników

300POLITYKA rozmawia z minister cyfryzacji Anną Streżyńską. Dzisiejsza „Gazeta Wyborcza” podała, że w Ministerstwie Cyfryzacji powstał projekt ustawy regulującej kwestie nieprawdziwych informacji w sieci, a przy okazji ograniczającej niezależność serwisów społecznościowych. – Po pierwsze nie jest to oficjalny projekt ustawy, choć nie jest tajemnicą, że w Ministerstwie Cyfryzacji pracujemy nad Czytaj więcej →

Rząd w czwartek o wstępnym projekcie budżetu na 2018 rok

Na czwartkowym posiedzeniu Rada Ministrów zajmie się wstępnym projektem ustawy budżetowej na 2018 rok. Ten punkt dziś został dopisany do porządku obrad. Jak pisaliśmy na 300POLITYCE, w porządku jest też m.in. informacja o sytuacji po nawałnicach i projekt ustawy o POZ. Fot. P.Tracz/KPRM