PO wygrywa z PiS w badaniu CBOS do PE. Wyborcy o prawicowych poglądach najbardziej przekonani do głosowania

CBOS2

Platforma minimalnie wygrywa z PiS w pierwszym sondażu eurowyborczym CBOS do PE. Partia Donalda Tuska ma 24%, PiS – 22%. Na dalszych miejscach są SLD (7%), PSL (6%), Nowa Prawica (4%), PRJG (4%), Europa Plus/Twój Ruch (3%) oraz SPZZ (2%), RN (1%). 24% jest niezdecydowanych.

Jak zauważa CBOS: „Na przełomie pierwszej i drugiej dekady marca blisko dwie piąte Polaków (38%) zadeklarowało zamiar wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jest to odsetek nieco większy (o 4 punkty procentowe) niż miesiąc wcześniej. (…) W porównaniu z lutym zmniejszyła się (o 5 punktów procentowych) grupa badanych, którzy twierdzą, że raczej nie wezmą w tych wyborach udziału (29%). Tak jak przed miesiącem, blisko co trzeci ankietowany jeszcze nie wie, czy zagłosuje (32%)”.

Z badania CBOS wynika, że najbardziej przekonani do głosowania są osoby deklarujące prawicowe poglądy polityczne. Jak pisze CBOS: „Najbardziej zdeterminowani w kwestii głosowania są respondenci identyfikujący się z prawicą, spośród których ponad połowa (52%) twierdzi, że na pewno pójdzie głosować. Nieco rzadziej zamiar głosowania deklarują badani identyfikujący się z lewą stroną sceny politycznej (45%). Najwięcej wahających się, czy pójść na te wybory, jest obecnie wśród osób deklarujących poglądy centrowe (39%). 

Polacy nadal nie są zainteresowani wyborami do PE. Jak pisze CBOS: „W pierwszej połowie marca, w porównaniu z lutym, zainteresowanie Polaków majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego nieco wzrosło (o 3 punkty procentowe), nadal jednak jest ono stosunkowo niskie. Obecnie blisko co trzeci badany (31%) twierdzi, że osobiście interesuje się tymi wyborami, jednak tylko ośmiu na stu jest nimi bardzo zainteresowanych. W porównaniu z poprzednim pomiarem nieznacznie zmniejszyła się (o 2 punkty) grupa badanych deklarujących brak zainteresowania tymi wyborami, jednak nadal stanowią oni zdecydowaną większość (68%) ankietowanych”.

zainteresowanie

 

Jakie są przyczyny absencji? Jak pisze CBOS: „Badani, którzy stwierdzili, że raczej nie wezmą udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego, najczęściej motywowali to ogólnie brakiem chęci i zainteresowania (26% z tej grupy). Co dziesiąty (10%) skłaniający się do rezygnacji z głosowania motywował to brakiem zainteresowania polityką, a sześciu na stu (6%) wyraziło brak zainteresowania konkretnie wyborami do PE. Tyle samo (6%) mówiło o braku znajomości kandydatów i braku wiedzy o tym, kto będzie kandydował”.

Wynika z tego, że kryzys na Ukrainie nie przyczynił się do wyraźnego wzrostu zainteresowania eurowyborami. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 6–12 marca, czyli na długo przed Radą Krajową PO i ogłoszeniem list PiS.

fot. CBOS

Pozostałe z : Plac300

Google Trends: Afera taśmowa przestała interesować Polaków. W ostatnich tygodniach dominuje mundial

google7

Polityka niemal zupełnie przestała interesować Polaków w ostatnich trzech tygodniach – wynika z analizy najpopularniejszych wyników wyszukiwania. Analiza, która jest możliwa dzięki Google Trends pokazuje, że od 25 czerwca, czyli od głosowania nad wotum zaufania dla rządu afera taśmowa i inne tematy pojawiają się sporadycznie w rankingu najczęściej wyszukiwanych haseł. Nawet Czytaj więcej →

Miejscy aktywiści wchodzą do polityki, ale będzie im bardzo trudno – 3 aspekty

1551565_10152101196056533_7239528646778663630_n

We wtorek wystartowała oficjalnie inicjatywa PRM – Porozumienie Ruchów Miejskich, czyli koalicja 6 lokalnych organizacji z całej Polski. Jej celem jest zmiana polityki samorządowej. Ale aktywistom będzie bardzo trudno. Oto trzy aspekty ich wejścia w krajową politykę. 1. Ordynacja samorządowa jest zabójcza, eliminuje małe listy W 2010 roku komitet My-Poznaniacy zdobył Czytaj więcej →

Telewizja i spoty dominują w kampanii do PE. 39% nie dowiedziało się w jej trakcie niczego o kandydatach

CBOS main

Czerwcowe badanie CBOS pokazuje, że kampania wyborcza do PE rozgrywała się przede wszystkim w telewizji. Internet pełnił marginalną rolę, w najlepszy razie jako źródło informacji, a nie jako przestrzeń politycznej aktywności. Kampania ogólnie oceniana jest jako mało efektywna. Oto kluczowe wyniki z tego sondażu. Telewizja i spoty dominują jako źródło Czytaj więcej →