Dlaczego rezultat kampanii w Warszawie może zależeć od sondaży

polls-header-image16

Po wczorajszej inauguracji kampanii PiS w Warszawie, referendalne starcie o stolicę nabrało nowego rozpędu. To będzie wyjątkowa kampania, w której sondaże – a być może nawet jeden sondaż – mogą odegrać decydująca rolę. Inaczej niż w przypadku Rybnika, Elbląga czy Podkarpacia, jak nigdy do tej pory, sondaże mogę rozstrzygnąć o tym, czy Platforma utrzyma władzę w stolicy. Dlaczego?

Bez sondaży bardzo trudno ocenić, kto ma polityczny impet w każdej „typowej” kampanii. Ale w Warszawie sondaże będą mieć jeszcze większą niż zwykle rolę. Ta kampania różni się od wszystkich poprzednich, lokalnych starć. Nie będzie na przykład debat. Nie liczy się budowanie poparcia dla swojej kandydatury, trudno mówić o pozytywnym przekazie – przynajmniej ze strony WWS i sojuszników. Ważna jest tylko tylko frekwencja. Za, albo przeciw prezydent to inaczej pójście na referendum lub pozostanie w domu.

Dzieje się tak między innymi ze względu na zastosowaną przez Platformę strategię, która ma na celu maksymalne zniechęcenie mieszkańców miasta do głosowania już teraz przeciwko prezydent Gronkiewicz-Waltz. Przekaz partii rządzącej jest jasny: referendum na rok przed wyborami to tylko „polityczna hucpa”, której autorami są politycy tacy jak Piotr Guział, a za wszystkim stoi PiS i Ruch Palikota. Mówiła o tym w piątek, w Radiu ZET prezydent Gronkiewicz-Waltz, gdy stwierdziła, że „nie wie” kogo Guział reprezentuje.

W tej sytuacji sondaże pokazujące stopień mobilizacji mieszkańców Warszawy pokażą, na ile strategia Platformy – oraz Guziała i jego sojuszników – się sprawdzają. Pytanie: „Czy idziesz na referendum” oznacza rzecz jasna deklarację po jednej ze stron sporu. Im bliżej referendum, tym większą wartość dla WWS będą mieć badania pokazujące, że do przekroczenia bariery 389 tysięcy głosujących brakuje bardzo niewiele. Przy relatywnie krótkiej kampanii (zostało trzy tygodnie) jeden sondaż może zmienić diametralnie jej obraz. Poczucie, że do odwołania prezydent Warszawy brakuje niewiele, będzie gigantycznym wzmocnieniem WWS i sojuszników na ostatniej prostej kampanii referendalnej. To może nadać im impet, który będzie już nie do zatrzymania. I przeciwnie: sondaż pokazujący, że do odwołania prezydent brakuje bardzo dużo, podziała demobilizująco na frakcję pro-referendalną ,a przede wszystkim na ludzi, którzy podpisali się pod referendum. Im większy dystans do granicy 389 tysięcy, tym większe może być poczucie, że sam podpis był wystarczający. Nawet w retoryce WWS pojawia się przecież stwierdzenie, że sama groźba referendum okazała się wystarczająca by prezydent zabrała się do pracy.

Gdy wszystkie zaangażowane strony uruchomią już swoje kampanie, na wynik referendum będą także wpływać wydarzenia zewnętrzne, potencjalne kryzysy komunikacyjne po obu stronach, problemy w mieście, kolejne taśmy itd. Ale ich „skuteczność” w kampanii będzie można ocenić w zasadzie tylko za pomocą badań opinii publicznej.  W Elblągu sondaże kreowały oczekiwania wobec konkretnych partii, tak jak np. badanie, które pokazało bardzo dobry, dwucyfrowy rezultat kandydata SP. Wynik I tury boleśnie dla Solidarnej Polski to zweryfikował, ale nic ponad to. W Warszawie mobilizacja elektoratu – a przede wszystkim opinia, która się wykształci w mediach – będzie w dużej mierze oparta na sondażach i na tym, czy obie strony będą w stanie wykorzystać impet, nadany przez korzystne dla siebie wyniki.  Podstawą w tej chwili jest badanie TNS dla „Wiadomości TVP” opublikowane 26 sierpnia. W nim udział w głosowaniu deklaruje 36% mieszkańców stolicy, co przekłada się na ok. 480 tysięcy głosów. W tym – 26% deklaruje, że „na pewno” pójdzie głosować. 10%, że „raczej”. To właśnie o nich toczy się gra. Każdy nowy sondaż może wpłynąć na tę grupę wyborców.

I o nich walkę stoczy ratusz, PiS, WWS i inne podmioty zaangażowane w referendum.

Czytaj też: 4 najważniejsze tezy Jarosława Kaczyńskiego o referendum. „Miasto nieujarzmione” kontra Platforma

Pozostałe z : Plac300

HGW kontratakuje całostronicowymi płatnymi reklamami prasowymi o reprywatyzacji

FullSizeRender

HGW kontratakuje całostronicowymi płatnymi reklamami prasowymi o reprywatyzacji  Między innymi w piątkowej RZ, warszawski ratusz publikuje całostronicową płatną reklamę opowiadającą narrację warszawskiej PO ws reprywatyzacji, głównie małą ustawę reprywatyzacyjną, którą ówczesny prezydent Bronisław Komorowski skierował do TK, a którą po wydrukowaniu orzeczenia podpisał prezydent Duda. Miasto reklamuje też swoją Białą Czytaj więcej →

Nowoczesna o „ośmiornicy w Ratuszu”: Domagamy się zajęcia wyraźnego stanowiska przez Schetynę

received_10210000932000690

Tekst w „Gazecie Wyborczej” pokazuje nieuprawnione, niebezpieczne personalne związki warszawskiego ratusza z handlarzami nieruchomości. To co dziś najbardziej szokuje to skala tego zjawiska i perfidia osób, która bierze w tym udział. To ośmiornica, która oplotła warszawski ratusz – mówił na konferencji prasowej Paweł Rabiej z zarządu Nowoczesnej. Partia Ryszarda Petru Czytaj więcej →

Za miesiąc głosowanie w sprawie in vitro we Wrocławiu. Test dla PO i Dutkiewicza

Nwroc1

Finansowanie in vitro przez samorządy szybko staje się polem światopoglądowego starcia między Nowoczesną a PO. Najnowszym jego terenem jest Wrocław, gdzie 15 września radni rozstrzygną, czy zacznie działać miejski program refundacji. Taką uchwałę w piątek zgłosiła Nowoczesna we Wrocławiu. To głosowanie będzie testem dla Platformy i Dutkiewicza, uważnie obserwowanym ogólnokrajowo. Czytaj więcej →

Sienkiewicz dla 300 i RDC: Słowa o kredkach sprawiają, że Polska staje się egzotycznym krajem. Ale w jednym Błaszczak miał rację

xBartlomiej-Sienkiewicz-700x342.jpg.pagespeed.ic.8leRZm_kSX

Francja i Belgia mają największe kłopoty z utratą kontroli nad wewnętrznym terytorium – mówił w POLITYCE W SAMO POŁUDNIE były szef MSW Bartłomiej Sienkiewicz. Jak przyznał, chociaż wypowiedzi ministra Błaszczaka o multi-kulti i LGBT sprowadzają Polskę do rangi kraju egzotycznego, to minister miał rację w tym, że nie można dopuścić Czytaj więcej →