Dlaczego rezultat kampanii w Warszawie może zależeć od sondaży

polls-header-image16

Po wczorajszej inauguracji kampanii PiS w Warszawie, referendalne starcie o stolicę nabrało nowego rozpędu. To będzie wyjątkowa kampania, w której sondaże – a być może nawet jeden sondaż – mogą odegrać decydująca rolę. Inaczej niż w przypadku Rybnika, Elbląga czy Podkarpacia, jak nigdy do tej pory, sondaże mogę rozstrzygnąć o tym, czy Platforma utrzyma władzę w stolicy. Dlaczego?

Bez sondaży bardzo trudno ocenić, kto ma polityczny impet w każdej „typowej” kampanii. Ale w Warszawie sondaże będą mieć jeszcze większą niż zwykle rolę. Ta kampania różni się od wszystkich poprzednich, lokalnych starć. Nie będzie na przykład debat. Nie liczy się budowanie poparcia dla swojej kandydatury, trudno mówić o pozytywnym przekazie – przynajmniej ze strony WWS i sojuszników. Ważna jest tylko tylko frekwencja. Za, albo przeciw prezydent to inaczej pójście na referendum lub pozostanie w domu.

Dzieje się tak między innymi ze względu na zastosowaną przez Platformę strategię, która ma na celu maksymalne zniechęcenie mieszkańców miasta do głosowania już teraz przeciwko prezydent Gronkiewicz-Waltz. Przekaz partii rządzącej jest jasny: referendum na rok przed wyborami to tylko „polityczna hucpa”, której autorami są politycy tacy jak Piotr Guział, a za wszystkim stoi PiS i Ruch Palikota. Mówiła o tym w piątek, w Radiu ZET prezydent Gronkiewicz-Waltz, gdy stwierdziła, że „nie wie” kogo Guział reprezentuje.

W tej sytuacji sondaże pokazujące stopień mobilizacji mieszkańców Warszawy pokażą, na ile strategia Platformy – oraz Guziała i jego sojuszników – się sprawdzają. Pytanie: „Czy idziesz na referendum” oznacza rzecz jasna deklarację po jednej ze stron sporu. Im bliżej referendum, tym większą wartość dla WWS będą mieć badania pokazujące, że do przekroczenia bariery 389 tysięcy głosujących brakuje bardzo niewiele. Przy relatywnie krótkiej kampanii (zostało trzy tygodnie) jeden sondaż może zmienić diametralnie jej obraz. Poczucie, że do odwołania prezydent Warszawy brakuje niewiele, będzie gigantycznym wzmocnieniem WWS i sojuszników na ostatniej prostej kampanii referendalnej. To może nadać im impet, który będzie już nie do zatrzymania. I przeciwnie: sondaż pokazujący, że do odwołania prezydent brakuje bardzo dużo, podziała demobilizująco na frakcję pro-referendalną ,a przede wszystkim na ludzi, którzy podpisali się pod referendum. Im większy dystans do granicy 389 tysięcy, tym większe może być poczucie, że sam podpis był wystarczający. Nawet w retoryce WWS pojawia się przecież stwierdzenie, że sama groźba referendum okazała się wystarczająca by prezydent zabrała się do pracy.

Gdy wszystkie zaangażowane strony uruchomią już swoje kampanie, na wynik referendum będą także wpływać wydarzenia zewnętrzne, potencjalne kryzysy komunikacyjne po obu stronach, problemy w mieście, kolejne taśmy itd. Ale ich „skuteczność” w kampanii będzie można ocenić w zasadzie tylko za pomocą badań opinii publicznej.  W Elblągu sondaże kreowały oczekiwania wobec konkretnych partii, tak jak np. badanie, które pokazało bardzo dobry, dwucyfrowy rezultat kandydata SP. Wynik I tury boleśnie dla Solidarnej Polski to zweryfikował, ale nic ponad to. W Warszawie mobilizacja elektoratu – a przede wszystkim opinia, która się wykształci w mediach – będzie w dużej mierze oparta na sondażach i na tym, czy obie strony będą w stanie wykorzystać impet, nadany przez korzystne dla siebie wyniki.  Podstawą w tej chwili jest badanie TNS dla „Wiadomości TVP” opublikowane 26 sierpnia. W nim udział w głosowaniu deklaruje 36% mieszkańców stolicy, co przekłada się na ok. 480 tysięcy głosów. W tym – 26% deklaruje, że „na pewno” pójdzie głosować. 10%, że „raczej”. To właśnie o nich toczy się gra. Każdy nowy sondaż może wpłynąć na tę grupę wyborców.

I o nich walkę stoczy ratusz, PiS, WWS i inne podmioty zaangażowane w referendum.

Czytaj też: 4 najważniejsze tezy Jarosława Kaczyńskiego o referendum. „Miasto nieujarzmione” kontra Platforma

Pozostałe z : Plac300
Zdjąć Polskę z krzyża

Tak wygląda okładka nowej książki Janusza Palikota

„Zdjąć Polskę z krzyża” to tytuł książki, a mówiąc precyzyjniej, wywiadu-rzeki, którą lider Twojego Ruchu zapowiadał kilka tygodni temu w „Super Expressie”. Jak zapowiada wydawnictwo W.A.B., to rozmowa o jego religijności dziecięcej, młodzieńczej i wieku dojrzałego, o jego faktycznym i pragmatycznym stosunku do Kościoła w okresie, kiedy wydawał tygodnik „Ozon” (gdzie Czytaj więcej →

pawlowicz

5 powracających motywów tej kampanii

Kampania do PE nabrała wreszcie rozpędu. I można już znaleźć kilka motywów, które cyklicznie do niej wracają. Oto pięć najważniejszych z nich. 1) Pawłowicz o unijnej szmacie. Nie ma lepszej metody na uderzenie w PiS w tej kampanii niż przypomnienie słów Krystyny Pawłowicz o fladze UE. Robią to politycy PO, Czytaj więcej →

index

Zapowiedź tygodników: Drzewiecki rozmawia z Tuskiem, Kaczyńska lepszą pierwszą damą niż Komorowska, kulisy finansów PO

- Platforma oszczędza na ekspertach, skąpi na pensje dla swoich pracowników i nie szasta pieniędzmi na usługi PR-owców. Jej działacze lubią za to dobrze wypić i zjeść – pisze w świątecznym wydaniu „Newsweeka” Michał Krzymowski, opisując kulisy finansów Platformy Obywatelskiej. To teraz modny temat – w ostatnich dniach artykuły na ten Czytaj więcej →

Autor kultowego plakatu wyborczego Wałęsy publikuje na Facebooku dwie grafiki smoleńskie

Screen Shot 2014-04-10 at 20.24.57

Znany grafik, Piotr Młodożeniec (syn Jana Młodożeńca, brat Stanisława) opublikował na FB dwie poruszające grafiki smoleńskie. Jak o artyście pisał portal culture.pl, „Młodożeniec przykłada wielką rolę do liternictwa w plakacie, nieraz przyznając mu wręcz pierwszoplanową rolę. Jest autorem plakatu „Lech Wałęsa. Prezydent na chwałę Rzeczpospolitej”, wykorzystywanego w kampanii wyborczej przez Czytaj więcej →