Wybory w Elblągu i szanse Elżbiety Gelert są tematami ogólnokrajowymi. Ale w sieci Platforma nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości. Wygląda na to, że Platforma się podzieliła: solidna obecność Gelert w sieci nie ma swojego odpowiednika na poziomie centralnym. Widać to szczególnie w mediach społecznościowych. Jest tak, jakby PO nie zależało na informowaniu o swojej kandydatce.

Główny profil PO na Facebooku ma ponad 42 tysięcy fanów, co sprawia że jest to jedna  z najpopularniejszych polskich stron politycznych na tym serwisie. Analizując to co na nim się dzieje, można się przekonać, że Elbląg ma dla PO trzeciorzędne znaczenie. W czerwcu tylko jeden z wpisów – galeria zdjęć z wizyty premiera Tuska – dotyczy Elbląga. Są oczywiście infografiki dotyczące bieżących tematów, wspomnienia o 4 czerwca czy informacja o spadku bezrobocia – ale nic więcej o Elblągu. Ani o Gelert, ani o platformerskich kandydatach do Rady Miasta.

Dla porównania, na profilu PiS na FB niemal wszystkie informacje w ostatnich dniach dotyczą Elbląga. PiS nie korzysta tak chętnie jak Platforma z infografik, ale informacji o kampanii i tak jest bardzo dużo – od transmisji, klipów po zdjęcia.

1013435_10151416423337132_1581160472_n

 

Platforma wspomina o Eblągu na swojej stronie internetowej (której design nie został odświeżony od wyborów w 2011) tylko w jednym wpisie. Nieco lepiej jest na TT – Gelert ma swoje konto, z którego wpisy są od czasu do czasu retweetowane przez konto główne partii.

 

To wszystko jest o tyle dziwniejsze, że Gelert w trudnych warunkach osiągnęła w miarę dobre efekty. Jej kampania w sieci również jest solidna. Na FB program wyborczy opublikowano w zgodnej z obowiązującymi trendami formie prostych infografik.

Gelert2

Ale przy kilkuset fanach na FB i nielicznych obserwujących na TT Gelert w sieci nie ma dużych szans na dotarcie do szerszego grona odbiorców bez wsparcia ogólnopolskiej Platformy. To jeden z aspektów tej sprawy. Drugi wiąże się z PiS – porównując działalności obu tych partii w internecie na szczeblu centralnym w odniesieniu do Elbląga, trudno nie odnieść wrażenia, że tylko jednej z nich zależy na zwycięstwie.

Patrząc szerzej, to PiS w ostatnich tygodniach i miesiącach dużo częściej od Platformy wychodzi z nowymi inicjatywami w sieci. Dziś został uruchomiony serwis blogowy „Aniołków Kaczyńskiego”, pojawił się także – pod adresem http://wyjazdy.pis.org.pl/ – projekt w którym w jednym miejscu zbierane są informacje o objeździe po kraju prezesa PiS i polityków te partii.

PiS kaczynski wyjazdy
Od kilku miesięcy działa także – powiązany z debatami PiS i wyjazdami Jarosława Kaczyńskiego – serwis z transmisjami (transmisjePiS.pl) wystąpień polityków PiS.

Kilka lat temu np. w trakcie pierwszej dyskusji o OFE to Platforma częściej wychodziła z nowymi projektami, jak „Zapytaj o OFE”. Teraz ta dynamika uległa odwróceniu. I chociaż PO sprawnie posługują się np. infografikami to ogólne wrażenie jest takie, że to PiS częściej ma nowe polityczne pomysły w internecie.