Mam coraz więcej złych podejrzeń
- Tusk komentuje prezydenckie weto ws. kryptowalut
news
13.02.2026
19:52
Bogucki odpowiada Sikorskiemu:
Może przekona pan marszałka do odmrożenia?
- Pan Prezydent ma przygotowany projekt, jednak nie chce, żeby stał się kolejną „mrożonką” w chłodni Marszałka Czarzastego. W tej chłodni zamrożony jest nawet projekt Polski 2050
dot. kryptoaktywów - napisał Zbigniew Bogucki w social media.
- Panie wicepremierze Sikorski, może Pan przekonana Marszałka Sejmu do odmrażania? - pyta we wpisie szef Kancelarii Prezydenta.
"Poza tym Prezydent proponuje rządowi konsultacje w sprawie tej ustawy, żeby opracować rozwiązania, które rzeczywiście zadziałają, zapewnią bezpieczeństwo Polaków i pozwolą rozwijać się polskim firmom.
Natomiast co do sponsorów, szczególnie tych zagranicznych i służalczości wobec nich, to Pana szef premier Tusk ma na podstawie własnych doświadczeń największą wiedzę. Bardzo dużą wiedzę ma też po ostatniej kampanii ten, z którym Pan sromotnie przegrał jeszcze w przedbiegach, a który później przegrał z Prezydentem Nawrockim.
Prezydent Nawrocki jest lojalny wobec Polski i Polaków i jakoś mnie nie dziwi, że Pan tego nie rozumie"
Pan Prezydent ma przygotowany projekt, jednak nie chce, żeby stał się kolejną „mrożonką” w chłodni Marszałka Czarzastego. W tej chłodni zamrożony jest nawet projekt @PL_2050 dot. kryptoaktywów.
— Zbigniew Bogucki🇵🇱 (@BoguckiZbigniew) February 13, 2026
Panie wicepremierze @sikorskiradek, może Pan przekonana Marszałka Sejmu do… pic.twitter.com/ddcOXpHX7E
21:35
- Wiemy, że premier [...] na posiedzeniu rządu powiedział, że rząd w obecnych okolicznościach nie jest za wyjściem do Rady [Pokoju]. Pan jest za czy nie? - spytał Piotr Marciniak w „Faktach po Faktach” TVN24
- Jestem dosyć sceptyczny - odparł Krzysztof Bosak.
21:33
Bosak o udziale Nawrockiego w spotkaniu Rady Pokoju:
Wydaje mi się, że chce, ale chyba nie powinien
- Nie wiem [czy prezydent Karol Nawrocki pojedzie na inauguracyjne spotkanie Rady Pokoju 19 lutego]. Wydaje mi się, że chce. […] Natomiast wydaje mi się, że chyba nie powinien - stwierdził Krzysztof Bosak w „Faktach po Faktach” TVN24.
- Prezydent reprezentuje Polskę i jeżeli formuła tego szczytu będzie przewidywała udział głów państw, które nie dołączają do Rady Pokoju, ale pełnią rolę obserwatorów i uczestników tej ceremonii, to w takim wyjeździe może być jakiś sens - stwierdził.
- Natomiast te detale w tej chwili, myślę, znają nasi dyplomaci w Waszyngtonie albo nie zna nikt. […] Cała ta Rada Pokoju, wszystko, co się wokół tego dzieje, to taka kaskada precedensów dyplomatycznych, stąd tak duże spory, co tu w ogóle zrobić. Amerykanie postawili wszystkich w sytuacji dosyć kłopotliwej i myślę, że w sytuacjach kłopotliwych wskazana jest ostrożność i wstrzemięźliwość. To jest moje podejście - ocenił.
20:16
Tusk publikuje zdjęcie z liderem węgierskiej opozycji:
Dziś Budapeszt chce być jak Warszawa
- Niektórzy chcieli zrobić z Warszawy Budapeszt. Dziś Budapeszt chce być jak Warszawa - napisał Donald Tusk w social media.
Niektórzy chcieli zrobić z Warszawy Budapeszt. Dziś Budapeszt chce być jak Warszawa. pic.twitter.com/ejQOyNF8tL
— Donald Tusk (@donaldtusk) February 13, 2026
20:07
Sikorski publikuje zdjęcie z Rubio:
Za nami kolejna dobra dyskusja
- Dziękuję sekretarzowi Rubio za kontynuację naszej zeszłotygodniowej rozmowy z Waszyngtonu. Za nami kolejna dobra dyskusja - o G20, wsparciu dla Ukrainy, stosunkach transatlantyckich i polskim modelu transformacji ustrojowej - napisał Radosław Sikorski w social media.
Dziękuję @SecRubio za kontynuację naszej zeszłotygodniowej rozmowy z Waszyngtonu. Za nami kolejna dobra dyskusja - o G20, wsparciu dla Ukrainy, stosunkach transatlantyckich i polskim modelu transformacji ustrojowej. pic.twitter.com/VHuuR28Hbg
— Radosław Sikorski 🇵🇱🇪🇺 (@sikorskiradek) February 13, 2026
19:50
Kaczyński dyscyplinuje polityków PiS:
Każdy, kto zabierze w tej szkodliwej dyskusji głos, zostanie zawieszony
- Szanowni Państwo, w związku z ostatnimi publicznymi wypowiedziami niektórych członków PiS informuję, iż każdy, kto zabierze w tej szkodliwej dyskusji głos, niezależnie od zasług i partyjnej pozycji, zostanie zawieszony w prawach członka PiS, co będzie miało oczywisty wpływ także na jego polityczną przyszłość. Takie zachowania skrajnie szkodzą Polsce i PiS - napisał Jarosław Kaczyński w social media.
Szanowni Państwo, w związku z ostatnimi publicznymi wypowiedziami niektórych członków PiS informuję, iż każdy, kto zabierze w tej szkodliwej dyskusji głos, niezależnie od zasług i partyjnej pozycji, zostanie zawieszony w prawach członka PiS, co będzie miało oczywisty wpływ także…
— Jarosław Kaczyński (@OficjalnyJK) February 13, 2026
19:49
Bosak o programie SAFE:
Parlament został całkowicie wyłączony z tych decyzji - to wbrew zasadom demokracji
- Parlament został całkowicie wyłączony z tych decyzji. I to wbrew zasadom demokracji. Mamy firmować gigantyczne zadłużenie na pokolenia bez żadnej kontroli nad wydatkami - stwierdził Krzysztof Bosak w „Faktach po faktach” TVN24.
18:06
Nawrocki w Hajnówce:
Nie zgadzam się na pozaustawowe rozstrzyganie kwestii lasów
- Nie zgadzam się na pozaustawowe rozstrzyganie kwestii lasów i tego, do czego dzisiaj dochodzi, bo wiem, jak bardzo zmagacie się państwo z Ministerstwem Klimatu w zakresie i jak bardzo cierpią na tym przetwórstwa drzewne - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
18:05
Nawrocki:
Mówiłem, że nigdy nie pozwolę na prywatyzację lasów i to jest aktualne
- W kampanii wyborczej mówiłem, że nigdy nie pozwolę na prywatyzację polskich lasów i to jest aktualne - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
18:04
Nawrocki:
Gdy słyszę, że do Polski zaczyna docierać ekologia, która ma wyprzeć religię albo się nią stać, jestem oburzony
- Gdy słyszę, że do Polski zaczyna docierać ekologia, która ma wyprzeć, być może religię albo stać się religią i zacząć niszczyć wszystkie trzy fundamenty zrównoważonej gospodarki leśnej, a wy to państwo doskonale czujecie, to jestem jako prezydent Polski z jednej strony przeciwko, a z drugiej strony jestem głęboko tym oburzony - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
18:02
Nawrocki do Czarzastego:
Proszę o odblokowanie ustaw prezydenta w Sejmie, bo one są głosem Polaków
- Tu, z Hajnówki, apeluję dzisiaj do marszałka Sejmu i do wszystkich, którzy nas dzisiaj oglądają, musimy ten wielki sukces Polski w 20. największych gospodarkach świata przełożyć na codzienne życie Polaków. Panie Marszałku, proszę o odblokowanie ustaw prezydenta RP w Sejmie, bo one są głosem Polaków, z którymi się także dzisiaj spotykam - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
18:00
Nawrocki:
W polskim Sejmie leży 15 zamrożonych ustaw, które są głosem milionów Polaków
- W zamrażarce w polskim Sejmie leży 15 ustaw. 15 ustaw prezydenta RP, który wygrał bezpośrednie wybory, dostając 10,5 mln głosów. W polskim Sejmie leży 15 zamrożonych ustaw, które są waszym głosem i milionów Polaków - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
17:54
Nawrocki o myśleniu von der Leyen i europejskich elit:
To nie jest zadanie prezydenta Polski
- Musimy zastanawiać się nie nad tym i to bardziej do kamer chcę powiedzieć, ale także do was, nie nad tym, co na temat bezpieczeństwa Polski, wstąpienia Polski do Rady Pokoju albo przystąpienia Polski do programu SAFE, myślą europejscy elity albo Ursula von der Leyen. To nie jest zadanie prezydenta Polski. Zadaniem prezydenta Polski jest to, aby spojrzeć naszemu bezpieczeństwu w twarz w Hajnówce, na strażnicy RP i odpowiedzieć na pytanie, czy program SAFE jest dla polskiego rozwoju i bezpieczeństwa dobry czy jest zły? - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
- Spokojnie, metodycznie, bez złych i bez dobrych emocji. Ale powiedzieć co, jeśli Polska przystąpi do programu SAFE, wynikać będzie z niego dla powiatu hajnowskiego i dla strażnicy RP. Co się stanie, jeśli Polska nie wstąpi do Rady Pokoju, bo rząd nie chce podjąć pierwszej decyzji, która da mi możliwość podjęcia ostatecznej decyzji, co będzie z tego wynikać dla RP. Czy będzie to oznaczało, że 10 tys. żołnierzy amerykańskich może będzie miało wątpliwości polityczne za sprawą administracją amerykańskiej czy tego nie będzie wymagała ta decyzja - mówił dalej.
17:53
Nawrocki:
Wszystkie decyzje, które podejmuję, to podejmuję je zgodnie z tym hasłem
- Chę państwa przekonać, że wszystkie decyzje, które podejmuję, to podejmuję je zgodnie z tym hasłem, które tutaj państwo wywiesiliście i za to dziękuję - po pierwsze Polska, po pierwsze Polacy. Po pierwsze bezpieczeństwo RP, rozwój gospodarczy i bezpieczeństwo ekonomiczne - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
17:50
Nawrocki przypomina sprawę obrony granicy:
Nie wszyscy zdiagnozowali początki wojny hybrydowej i do dzisiaj za to nie przeprosili
- Do wyzwań, które stają przed Polską w XXI wieku. Tych najważniejszych i tych, których Podlasie i cała ściana wschodnia doświadczają najbardziej w Rzeczpospolitej, w naszej ojczyźnie - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
- To przede wszystkim zadanie budowy bezpieczeństwa i odporności państwa polskiego, z jednej strony przed zagrożeniem wojną hybrydową, która odbywa się na naszych oczach już od wielu lat, choć nie wszyscy zdiagnozowali początki wojny hybrydowej i za to do dnia dzisiejszego jeszcze nie przeprosili, co mnie jako prezydenta Polski oburza - kontynuował.
- Gdy my już wiedzieliśmy, że trzeba budować zaporę, trzeba bronić wschodniej granicy, to nie wszyscy, którzy za los Rzeczpospolitej Polskiej wówczas odpowiadali, mieli takie przekonanie - mówił dalej.
- Mogliśmy zachować się propaństwowo [...] chodzi o to, że jeśli zagrożona jest Rzeczpospolita i zagrożona jest polska granica, to jesteśmy zobowiązani do tego, żeby być razem, wspólnie dbając o Rzeczpospolitą Polską, a niestety kilka lat część polskiej klasy politycznej, i za to nigdy nie przeprosiła, stanęła obok racji stanu Rzeczpospolitej Polskiej - dodał.
- Przyjechałem też do Hajnówki powiedzieć, że polscy żołnierze, polscy strażnicy graniczni i myślę, że też mieszkańcy Hajnówki wciąż czekają na przeprosiny za to, co działo się kilka lat temu, gdy polska granica była atakowana wojną hybrydową z Białorusi - zaznaczył.
17:46
Nawrocki w Hajnówce:
Wybory zwyciężyliśmy, teraz musimy wygrać XXI wiek i przyszłość naszej wspaniałej ojczyzny
- My już wybory zwyciężyliśmy, a teraz musimy wygrać XXI wiek i przyszłość naszej wspaniałej ojczyzny i po to też się spotykamy, tu, na Podlasiu, w Hajnówce - stwierdził prezydent Karol Nawrocki w Hajnówce.
15:39
Tusk o Piorunach:
Polski przemysł zbrojeniowy krok po kroku, ale zdobywa także rynki światowe
- Niemcy są również wśród tych państw, które chciałyby zakupić od nas Pioruny, część z nich dać Ukrainie, a część w przyszłości także na wyposażenie własnej armii. Także z satysfakcją mogę powiedzieć, że polski przemysł zbrojeniowy krok po kroku, ale zdobywa także rynki światowe - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:37
Tusk w obronie Czarzastego:
O wiele więcej kontrowersji budzi towarzystwo pana Nawrockiego
- Uznali, że to jakaś gra, która im może pomagać i sprzyjać. Ja już powiedziałem to, co myślę. Powiedziałem to też prezydentowi Nawrockiemu, że te jego insynuacje i sugestie, że pan Czarzasty to złe towarzystwo i towarzystwo pana Czarzastego jest złym towarzystwem. I mogę tylko jeszcze raz powiedzieć, że o wiele więcej kontrowersji budzi towarzystwo pana Nawrockiego - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:35
Tusk komentuje prezydenckie weto ws. kryptowalut:
Mam coraz więcej złych podejrzeń
- Będę czekał też na decyzję prezydenta, czy będzie wetował czy nie. Na razie jestem pod bardzo złym wrażeniem jego weta w sprawie tej kolejnej ustawy dot. bezpieczeństwa na rynku kryptowalut, bezpieczeństwa Polaków, którzy są obecni na tym rynku. Mam coraz więcej złych podejrzeń, kto i dlaczego skłania prezydenta i Konfederację i PiS, żeby tak bardzo zawzięcie blokować regulacje, które mają uczynić ten rynek bezpiecznym dla ludzi - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:34
Tusk o ''kampanii kłamstw i zohydzania'':
Coś naprawdę niewybaczalnego
- Jestem absolutnie zaskoczony. Nie powiem że w szoku, bo już różne rzeczy widziałem, ale to, że oni w 24 godziny przygotowali taką kampanię kłamstw i zohydzania tego projektu tylko dlatego, że nie chcą się pogodzić z faktem, że Polska osiągnęła sukces, to coś naprawdę niewybaczalnego - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:33
Tusk o głosowaniu ws. SAFE:
Strach ich kompletnie zaślepił
- Do przedwczoraj także ze strony prezydenta Nawrockiego i opozycji płynęły takie sygnały: no dobrze, może to Tusk załatwił ten, ale w sumie to nie jest takie złe. Moim zdaniem po prostu strach ich kompletnie zaślepił - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
- To znaczy zagłosowali dzisiaj przeciwko najbardziej żywotnym interesom Polski tylko dlatego, że nie chcą przyłożyć ręki do tego, co jest ewidentnym sukcesem Polski i mojego rządu. Bardzo źle się dzieje, że takie wąskie patrzenie potrafi skłonić ich do głosowania przeciwko Polsce - mówił dalej.
15:27
Tusk o programie SAFE:
Dość jasny jest interes opozycji, żeby zohydzić sukces
- Sprawa jest dość prosta. W tym sensie prosta, że dość jasny jest interes opozycji, PiS-u, Konfederacji i prezydenta Nawrockiego, żeby zohydzić w oczach opinii publicznej ten ewidentny polski sukces, jakim jest pozyskanie środków w programie SAFE - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
- Od początku było wiadomo, że mówimy o pożyczce i od początku było wiadomo, że jest to pożyczka na bardzo preferencyjnych zasadach. Z punktu widzenia interesów Polski można powiedzieć, że bardzo, bardzo cenna - mówił dalej.
15:26
- Nie planowałem na razie takiego spotkania [z Marco Rubio]. Tym bardziej że ze strony amerykańskiej informacja o tym, kto będzie, a kto nie, zmieniają się. W związku z tym dość trudno ustawiać pod te informacje agendę spotkań. Ale oczywiście dobrze by było, gdyby Marco Rubio uczestniczył w spotkaniu czy to koalicji chętnych czy wieczornym spotkaniu państw NATO-owskich. Ale to nie ode mnie zależy - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:24
Tusk zapowiada spotkanie z liderem węgierskiej opozycji:
Szczególnie zależy mu na odbudowie relacji z Polską
- Spotkam się też z kandydatem na premiera opozycji węgierskiej. Pan Magyar prosił o to spotkanie, będzie mial cały cykl spotkań, ale szczególnie zależy mu na odbudowie relacji z Polską, ze zrozumiałych względów też jestem tym zainteresowany - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
15:24
Tusk o rozmowach ws. Ukrainy:
Coraz częściej mówi się o tym, że Europa powinna być bardziej obecna w tych formatach
- Będziemy rozmawiali o ostatnich rozmowach amerykańsko-rosyjskich i ukraińsko-rosyjskich i o perspektywie zawieszenia broni lub pokoju. Coraz częściej także mówi się o tym, że Europa powinna być bardziej obecna w tych formatach, zarówno rozmowach przygotowujących pokój, jak i przy samym przyszłym traktacie pokojowym z oczywistych względów i o tym będziemy także rozmawiali - stwierdził premier Donald Tusk w rozmowie z dziennikarzami.
14:56
Błaszczak o porozumieniu z Mercosur:
Kiedy przejmiemy władzę, unieważnimy tę umowę
- Kiedy przejmiemy władzę, unieważnimy tę umowę. Polska wyjdzie z tej umowy. Tak jak Francja wyszła z tej umowy, tak Polska wyjdzie z tej umowy - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.
14:43
Błaszczak krytykuje PSL:
Oni zwariowali. Przyjechali do Warszawy i zajmują się związkami partnerskimi
- Czym dziś PSL się zajmuje? Czy zajmuje się polską wsią? Nie, proszę państwa, zajmuje się związkami partnerskimi. Zajmują się związkami partnerskimi. Oni zwariowali. Wyjechali z miast, miasteczek, z polskiej wsi, przyjechali do Warszawy i związki partnerskie ich zajmują - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.
14:41
Morawiecki o słowach Terleckiego:
Powiedział to, co często słyszę od naszych wyborców na spotkaniach
- Do wszystkich rozgrzanych głów, które rzuciły się dzisiaj na Ryszarda Terleckiego: dajcie sobie na wstrzymanie, Panowie. Pan Marszałek ma za sobą ogromne doświadczenie i polityczną drogę o jakiej wielu może pomarzyć - napisał Mateusz Morawiecki w social media.
- Powiedział to, co często słyszę od naszych wyborców na spotkaniach. Zamiast tworzyć sektę obliczoną na utwardzenie przekonanych, polecam skupić się na rozmowach z Polakami i posłuchać co dziś ich naprawdę zajmuje oraz jakie są ich obawy. Grając na wewnętrzny konflikt gracie w grę rozpisaną przez naszych przeciwników - zaznaczył wiceprezes PiS.
Dzisiaj Ryszard Terlecki w rozmowie z TVN24 skomentował zachowanie Sebastiana Kalety słowem "gówn****ria". - Ale co zrobić? Nie każdy jest dobrze wychowany - ocenił całą sytuację starszy z posłów PiS.
Do wszystkich rozgrzanych głów, które rzuciły się dzisiaj na Ryszarda Terleckiego: dajcie sobie na wstrzymanie, Panowie.
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) February 13, 2026
Pan Marszałek ma za sobą ogromne doświadczenie i polityczną drogę o jakiej wielu może pomarzyć.
Powiedział to, co często słyszę od naszych wyborców na…
14:32
PiS chce, by rząd zaskarżył do TSUE decyzję ws. umowy Mercosur:
Będziemy się domagać złożenia takiego wniosku
- Przygotowaliśmy jako klub projekt uchwały zobowiązującej rząd Donalda Tuska do zaskarżenia decyzji Rady Unii Europejskiej z 9 stycznia tego roku, decyzji, na podstawie której wprowadzono umowę z Ameryką Południową, umowę Mercosur - powiedział Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej.
- Ta decyzja powinna być zaskarżona, gdyż ta decyzja umożliwia zastosowanie tej umowy w formie tymczasowej [...] jest spełnieniem oczekiwań niemieckich, które są sprzeczne z interesami polskimi, szczególnie z interesami polskich rolników, polskiej wsi - kontynuował.
- Wczoraj komisja rolnictwa odrzuciła projekt uchwały, o którym przed chwilą mówiłem, a więc odrzuciła możliwość zaskarżenia, czyli zatrzymania tymczasowego obowiązywania umowy Mercosur - mówił dalej.
- Będziemy domagać się tego, żeby ta umowa została wypowiedziana, a wcześniej, żeby została podważona poprzez decyzje właśnie w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale żeby do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wniosek trafił, musi być złożony przez rząd, więc będziemy się konsekwentnie domagać złożenia takiego wniosku - dodał.
13:51
Bryłka o programie SAFE:
Polska klasa polityczna postanowiła o zadłużeniu narodu na blisko 50 lat
- Podsumowując, polska klasa polityczna postanowiła o zadłużeniu narodu na blisko 50 lat. Spłata potrwa do 2070 roku, będą pracować na nią Polacy, którzy jeszcze nie przyszli na świat - napisała Anna Bryłka w social media.
- Nie mamy żadnych gwarancji, że cała kwota wzmocni polskie bezpieczeństwo, nie ma transparentności polskiego rządu w zakresie wydatkowania i nie ma przede wszystkim gwarancji tego, że po 2027 w sytuacji zmiany rządu na prawicowy, środki nie zostaną wstrzymane - zaznaczyła europosłanka Konfederacji.
- To jest mniej więcej tak, jakby ktoś zaproponował kredyt mieszkaniowy na 3%, ale to bank wybiera mieszkanie kredytobiorcy, a potem warunkuje wypłatę transz od tego czy kredytobiorca lubi parady równości i segreguje śmieci. Kto zgodziłby się na taki układ, gdyby wydawał własne pieniądze? - zakończyła.
Unijny mechanizm SAFE (Security Action for Europe) przedstawiany jest jako przełomowy instrument wzmacniający europejską obronność – 150 mld euro w preferencyjnych pożyczkach na wspólne zakupy i rozwój przemysłu zbrojeniowego. Problem w tym, że im bliżej przyjrzeć się szczegółom,… pic.twitter.com/sC6J7KNJqG
— Anna Bryłka (@annabrylka) February 13, 2026
12:10
Tomczyk:
Chciałbym, żeby PiS przestał być lobbystą obcych państw
- Ja mam tylko jeden apel do PiS-u [...]. Chciałbym, żeby PiS przestał być lobbystą obcych państw, a stał się po prostu lobbystą Polski. To nie jest takie trudne - powiedział Cezary Tomczyk na konferencji prasowej.
12:02
- Na razie o jakiejkolwiek propozycji spotkania wiemy z mediów społecznościowych, żadne oficjalne zaproszenie nie przyszło, jeśli takie zaproszenie przyszło, to oczywiście to jest coś, co musi być uzgodnione z panem premierem - powiedział Adam Szłapka na konferencji prasowej, pytany, jaka będzie odpowiedź na propozycję spotkania z Tomaszem Siemoniakiem i szefami służb ze strony prezydenta Karola Nawrockiego (spotkanie miałoby dotyczyć marszałka Sejmu Włodzimierza Czarzastego).
- To nie jest tak, że pan prezydent wzywa do siebie ministrów i odpytuje, tylko to musi być absolutnie współpraca, uzgodnienie z panem premierem i wtedy taka decyzja będzie podjęta - kontynuował.
11:52
Tomczyk:
Lista zadań, które dotyczy programu SAFE, w ciągu najbliższych tygodni zostanie pokazana przez rząd
- Lista zadań, które dotyczy programu SAFE, w ciągu najbliższych tygodni zostanie pokazana przez rząd. A po drugie, co dla mnie szczególnie ma ogromne znaczenie, ale siłą rzeczy dla nas wszystkich, to zabezpieczenie interesu ministra obrony narodowej z punktu widzenia budżetu - stwierdził Cezary Tomczyk na konferencji prasowej w KPRM.
- Dzisiejsze słowa ministra Domańskiego, ministra Kosiniaka-Kamysza jednoznacznie przesądzają, że w Senacie zostanie zgłoszona kompleksowa poprawka, która zabezpieczy interes budżetowy MON-u tak, żeby wszystkie elementy, które dotyczą SAF-u, były realizowane spoza części 23, czyli części budżetowej, która dotyczy ministra obrony narodowej - mówił dalej.
11:40
Tomczyk o SAFE:
Cała ta furia, którą widzimy ze strony PiS-u, wynika z tego, że odezwali się lobbyści
- Ponad 130 zadań [w ramach SAFE], między 80 a 90 procent w polskim przemyśle zbrojeniowym. Często pada pytanie, skąd to wiemy. Dlatego, że Agencja Uzbrojenia [...] przygotowała zestawienie [...]. Cała ta dyskusja czy cała ta furia, którą widzimy dzisiaj ze strony PiS-u, wynika właśnie z tego. Bo odezwali się lobbyści wielu państw, którzy uważają, że te pieniądze powinny być wydane w ich krajach - powiedział Cezary Tomczyk na konferencji prasowej.
- My uważamy jednoznacznie i jasno, że te pieniądze powinny być wydane przede wszystkim w Polsce - kontynuował.
11:36
Kotula zapowiada spotkania z prezydentem ws. ustawy o statusie osoby najbliższej:
Będziemy walczyć o podpis
- Wiem i wierzę, że ta ustawa [o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu] dzięki pracy Lewicy, dzięki naszej obecności w rządzie znajdzie się na biurku pana prezydenta. Będę spotykać się z panem prezydentem razem z Urszulą Pasławską […]. Będziemy robić wszystko, żeby używać merytorycznych argumentów do tego, żeby przekonać pana prezydenta - powiedziała Katarzyna Kotula na konferencji prasowej w Sejmie.
Jak podkreśliła: - Ta ustawa nikomu niczego nie zabiera. Nie jest zagrożeniem dla polskich małżeństw. To nie jest ustawa o małżeństwie. To jest ustawa o gwarancji bezpieczeństwa, o ochronie prawnej.
- Zrobimy wszystko i będziemy walczyć o to, żeby znalazł się pod nią podpis, bo pan prezydent obiecał, że podpisze ustawę o statusie osoby najbliższej w związku. Pan prezydent ma rodzinę patchworkową i wierzę, że pan prezydent spełni swoją obietnicę i okaże się prezydentem wszystkich Polek i wszystkich Polaków - stwierdziła.
11:30
Kotula o powołaniu komisji nadzwyczajnej ds. statusu osoby najbliższej:
Prawie 2 miliony osób czeka na tę ustawę
- To ustawa, która daje ochronę prawną parom, które żyją w związkach nieformalnych. Prawie 2 miliony naszych obywateli, obywatelek czeka na takie rozwiązanie - na ustawę o umowie cywilnoprawnej rejestrowanej u notariusza, która da im gwarancję bezpieczeństwa w zakresie socjalnym, w zakresie materialnym, w zakresie gospodarczym, ale także w zakresie partnerstwa, równych praw i równych obowiązków - powiedziała Katarzyna Kotula na konferencji prasowej w Sejmie.
- Wspólność majątkowa, wspólne rozliczanie, zwolnienie od podatku od spadków i darowizn. Tu nie ma żadnych kontrowersji - wskazała.
- Bardzo chcę podziękować posłance Urszuli Pasławskiej za wiele tygodni i wiele miesięcy ciężkiej pracy. Dziś, decyzją parlamentu, decyzją głosów posłanek i posłów, powołujemy komisję nadzwyczajną dedykowaną do tego projektu - stwierdziła.
- Chcemy rozmawiać merytorycznie o każdym artykule, o każdym rozwiązaniu, o każdym zapisie tej ustawy. Bo ja jestem przekonana, że każdy, kto myśli dobrze o Polkach i o Polakach, każdy, któremu zależy na bezpieczeństwie Polek i Polaków, każdy, który chce, żeby polskie państwo chroniło obywateli i obywatelki, zagłosuje za tą ustawą i będzie chciał usiąść do stołu i merytorycznie nad tą ustawą pracować - mówiła dalej.
11:15
Kosiniak-Kamysz:
Byłem rozczarowany postawą opozycji, która nie chce silnej Polski, silnej polskiej armii
- Byłem rozczarowany postawą opozycji, która nie chce silnej Polski, silnej polskiej armii, silnego polskiego przemysłu zbrojeniowego, kompletnie tego nie rozumiem. Wpadli w jakiś wir szaleństwa i nie wiedzą chyba, jak z tego wyjść. Pomożemy. Myślę że poprawka w Senacie, która gwarantuje to, co powiedział minister Domański, ja miałem tę deklarację już dużo wcześniej, więc mogłem o tym z pewnością mówić, już w środę rano, że nie będą się wliczać wydatki z funduszu SAFE do budżetu MON ani spłata tych wydatków do budżetu MON - stwierdził Władysław Kosiniak-Kamysz w rozmowie z dziennikarzami w Sejmie.
10:49
Czarnek wnioskuje o odrzucenie propozycji ws. ustaw dotyczących statusu osób najbliższych:
Konia możecie krową nazwać i tak koniem pozostanie
- W imieniu klubu PiS składam wniosek o odrzucenie tego projektu uchwały [w sprawie powołania Komisji Nadzwyczajnej do spraw ustaw dotyczących statusu osób najbliższych] w I czytaniu. Z jednej powodu, koleżanki i koledzy z PSL-u po prostu wstydzą się tej ustawy i chcą wstrzymywać prace. To po prostu nie ma sensu, wycofajcie się z tego - stwierdził Przemysław Czarnek w Sejmie.
- To, że próbę legalizacji czy ustanowienia pseudo małżeństw homoseksualnych chcecie nazwać umową o statusie osoby najbliższej, nic nie zmienia. Konia możecie krową nazwać i tak koniem pozostanie. Wy po prostu sprzeciwiacie się głosowi marszałka Sawickiego, który mówi: to tylko pierwszy etap w dążeniu do legalizacji adopcji dzieci przez związki gejowskie i na to pozwolić nie można. Nawet gdyby tu przeszło 6 ambasadorów - zaznaczył polityk PiS.
Wcześniej Sejm nie przyjął wniosku o odrzucenie w I czytaniu rządowego projektu ustawy o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu wraz z przepisami wprowadzającymi.
10:38
- Ujawniona wczoraj przez media informacja, że największa ilość środków z SAFE trafi do sprywatyzowanej przez rządzących spółki, na czele której stoi były poseł PO nie pozostanie bez naszej reakcji - napisał Mariusz Błaszczak w social media.
- Składamy wniosek o pilne posiedzenie komisji ds. służb specjalnych w tej sprawie. Domagamy się informacji czy CBA w jakikolwiek sposób pełni nadzór nad sposobem rozdziału środków z SAFE - zaznaczył szef klubu PiS.
- Pokaz „możliwości” tej władzy mieliśmy już w przypadku KPO HoReCa. Nie pozwólmy na to, żeby to powtórzyli! - dodał.
Ujawniona wczoraj przez media informacja, że największa ilość środków z SAFE trafi do sprywatyzowanej przez rządzących spółki, na czele której stoi były poseł PO nie pozostanie bez naszej reakcji.
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) February 13, 2026
Składamy wniosek o pilne posiedzenie komisji ds. służb specjalnych w tej sprawie.…
10:16
Zandberg:
W sprawie SAFE PiS zachowuje się równie durnie, jak kiedyś PO w sprawie KPO
"Mam deja vu. W sprawie SAFE PiS zachowuje się na sali równie durnie, jak kiedyś Platforma w sprawie KPO. Sytuacja, w której sprawy strategiczne są mniej ważne niż doraźna napier****nka, jest po prostu niebezpieczna. I choćby dlatego trzeba z POPiSem skończyć" - napisał na X Adrian Zandberg.
Mam deja vu. W sprawie SAFE PiS zachowuje się na sali równie durnie, jak kiedyś Platforma w sprawie KPO.
— Adrian Zandberg (@ZandbergRAZEM) February 13, 2026
Sytuacja, w której sprawy strategiczne są mniej ważne niż doraźna napierdalanka, jest po prostu niebezpieczna. I choćby dlatego trzeba z POPiSem skończyć.
10:00
Tusk o głosowaniu ws. SAFE:
Maski opadły. To już nie opozycja, to wrogowie polskiej niepodległości
„Maski opadły. PiS i Konfederacja zagłosowały przeciwko programowi SAFE, czyli przeciw bezpieczeństwu Polski, przeciw nowoczesnej armii, przeciw polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu. To już nie jest opozycja, to są wrogowie polskiej niepodległości” - napisał na portalu X premier Donald Tusk.
Maski opadły. PiS i Konfederacja zagłosowały przeciwko programowi SAFE, czyli przeciw bezpieczeństwu Polski, przeciw nowoczesnej armii, przeciw polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu. To już nie jest opozycja, to są wrogowie polskiej niepodległości.
— Donald Tusk (@donaldtusk) February 13, 2026
09:56
236 posłów głosowało „za” przyjęciem rządowego projektu ustawy o Finansowym Instrumencie Zwiększenia Bezpieczeństwa SAFE - w praktyce propozycję poparła koalicja rządząca, 2 posłów niezależnych oraz 4 posłów koła Razem.
PiS - nie licząc Pawła Jabłońskiego, który wstrzymał się od głosu - głosował przeciw, tak samo jak klub Konfederacji.
09:55
Kosiniak-Kamysz uderza w przeciwników SAFE:
To podział, czy jesteś za bezpieczną Polską, czy bezbronną
- Suwerenność nie broni się waszymi okrzykami. Suwerenność broni się siłą polskiej armii. Suwerenność nie jest deklaracją. Jest wartością, którą trzeba budować i mieć do tego pieniądze - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz podczas posiedzenia Sejmu.
- Teraz się narysował podział na tej sali, bardzo wyraźny. To nie jest podział, czy jesteś za SAFE, czy przeciwko. To jest tak naprawdę podział, czy jesteś za wielką, silną i bezpieczną Polską, czy za słabą, bez ambicji i bezbronną - kontynuował.
09:53
Kosiniak-Kamysz odpiera zarzuty ws. SAFE:
Agencja Uzbrojenia, a nie KE będzie kontraktować polski sprzęt wojskowy
- Jak będą wyłaniani kontrahenci w tym projekcie? W taki sam sposób, jak każdym innym, czy finansowanym z pieniędzy koreańskich, amerykańskich, czy z polskiego budżetu - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w trakcie posiedzenia Sejmu.
- Nic się nie zmienia. Agencja Uzbrojenia [...[ podejmuje wybór oferenta, który gwarantuje dostarczenie sprzętu, gwarantuje terminowość tego sprzętu i jakość oraz cenę - kontynuował.
-System wyłaniania ofert się nie zmienia, więc możecie krzyczeć o wszystkich firmach, ale ten system wczoraj obowiązywał, tak jak będzie jutro, po przyjęciu SAFE'u. On się nie zmienia. Agencja Uzbrojenia, a nie Komisja Europejska, będzie kontraktować polski sprzęt wojskowy - mówił dalej.
09:50
Kosiniak-Kamysz:
Jeśli nie chcecie tańszego finansowania zakupów dla armii, jesteście przeciwko Wojsku Polskiemu
- Co to jest program SAFE [...]. To jest sposób finansowania modernizacji polskiej armii. Modernizacji nakreślonej przez polskich żołnierzy, polski Sztab Generalny i Agencję Uzbrojenia. Wy nie wierzycie gen. Kukule? Nie wierzycie gen. Kuptelowi? Nie jesteście za polskim mundurem, który napisał plan modernizacji polskiej armii? - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz w trakcie posiedzenia Sejmu.
- Program SAFE to nie są projekty narzucone przez Unię Europejską, to nie są wykonawcy narzuceni przez Unię Europejską. To są wnioski płynące z potrzeb polskiego wojska - kontynuował.
- Jeżeli nie chcecie tańszego finansowania zakupów, a przez to więcej zakupów i szybciej zakupów dla polskiej armii, to jesteście przeciwko modernizacji i przeciwko Wojsku Polskiemu, przeciwko siłom zbrojnym - mówił dalej.
09:45
- Wsłuchując się w głosy, które padały w dyskusji i aby rozwiać jakiekolwiek wątpliwości, chciałbym zapowiedzieć, że na etapie senackim zgłosimy poprawkę kompleksową, która bardzo wyraźnie i precyzyjnie pokaże, że nie będzie finansowania spłaty programu SAFE z części 29 budżetu MON - stwierdził Andrzej Domański w Sejmie.
09:43
Domański w Sejmie:
Każdy, kto głosuje przeciwko SAFE, jest albo głupcem, albo zdrajcą interesów Polski
- Nie ma bardziej efektywnego, tańszego źródła finansowania modernizacji polskiej armii niż program SAFE. Oszczędności wynoszą od 36 mld zł w przypadku porównania do emisji obligacji skarbowych do nawet 60 mld zł, gdy porównujemy koszty programu SAFE z kosztami emisji obligacji przez BGK - stwierdził Andrzej Domański w Sejmie.
- Co więcej, program SAFE pozwoli przyspieszyć modernizację polskiej armii. Dlatego chciałbym tutaj bardzo wyraźnie powiedzieć, że każdy, kto głosuje przeciwko programowi SAFE, jest albo głupcem, albo zdrajcą interesów Polski - mówił dalej.
09:22
Błaszczak o programie SAFE:
Albo stwierdzicie, że nie ma 2 płci, tylko 240, albo wstrzymają wypłatę
- Chcecie wiedzieć, jak będzie z pożyczką SAFE, którą uważacie za mannę z nieba? Rzucacie się n te pożyczki, nie mając w sobie za grosz refleksji, że UE za chwilę powie: albo przyjmiecie nielegalnych migrantów, albo wstrzymają wypłatę - stwierdził Mariusz Błaszczak w Sejmie.
- Albo stwierdzicie, że nie ma 2 płci, tylko wiecie ile, 240 i z każdym dniem ta liczba rośnie, albo wstrzymają wypłatę. Albo zgodzicie się na zmianę traktatów oznaczającą utratę niepodległości, albo wstrzymają wypłatę. Na tym polega warunkowość, na którą się zgadzacie. Chcecie zamknąć możliwości zakupowe Wojska Polskiego do wąskiego katalogu uzbrojenia, które wskaże UE, zamiast korzystać z rozwiązań PiS - mówił dalej.
09:04
Siemoniak:
Czarnek nie wyklucza koalicji z partią Brauna. Maski opadają
"Przemysław Czarnek, jeden z liderów PiS, nie wyklucza przyszłej koalicji z partią Brauna. Nie przeszkadzają mu silne elementy prorosyjskie i antysemickie w działalności Brauna. Maski opadają!" - napisał na X Tomasz Siemoniak.
To reakcja na wypowiedź Przemysława Czarnka dla Rzeczpospolitej. Polityk pytany, czy PiS mogłoby sformułować rząd z udziałem partii Brauna, powiedział, że "to wyborcy, a nie ambasada Stanów Zjednoczonych, zdecydują o układzie mandatów w Sejmie" i "dopiero wtedy będziemy patrzeć, z kim można zawrzeć koalicję, która doprowadzi do powstania odpowiedzialnego rządu. [...] Stany Zjednoczone nie mają [w tej sprawie] nic do rzeczy".
Wcześniej ambasador USA w Polsce Tom Rose powiedział w wywiadzie dla Rzeczpospolitej, że Grzegorz Braun jest "bardzo antyamerykański" i dla administracji USA potencjalne wejście Brauna do rządu byłoby "poważnym problemem".
Przemysław Czarnek, jeden z liderów PiS, nie wyklucza przyszłej koalicji z partią Brauna. Nie przeszkadzają mu silne elementy prorosyjskie i antysemickie w działalności Brauna. Maski opadają!
— Tomasz Siemoniak (@TomaszSiemoniak) February 13, 2026
08:53
Żukowska o ustawie o statusie osoby najbliższej:
Mam nadzieję, że ten i tak już okrojony kształt nie zostanie zmieniony
- Mam taką nadzieję, na razie jesteśmy na etapie już po pierwszym czytaniu, kilka padło wniosków o odrzucenie i tu jestem przekonana, że te wnioski nie przejdą, tzn. ustawa przejdzie do drugiego czytania, zostanie skierowana do komisji - powiedziała Anna Maria Żukowska w TOK FM, pytana, "czy przejdzie ustawa o statusie osoby najbliższej".
- To jest początek drogi tej parlamentarnej, myślę, że to się uda wynegocjować, ale mam nadzieję, że ten kształt, który i tak już jest okrojony, i tak to nie jest ustawa naszych marzeń, że już nie zostanie zmieniony - kontynuowała.
08:49
Kierwiński:
Bogucki złamał prawo
- W tej sprawie moim zdaniem [obecności Sławomira Cenckiewicza na RBN] złamano prawo, złamał je minister Bogucki i pewnie będzie to sprawdzane przez służby - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:48
Żukowska o stanowisku prezydenta ws. SAFE:
Mam wrażenie, że nie jest przekonany do zawetowania
- Mam wrażenie, że pan prezydent nie jest przekonany do zawetowania. Ale czy jest przekonany do niezawetowania, też tego nie wiem, ale na pewno jest gdzieś pomiędzy w tym momencie - powiedziała Anna Maria Żukowska w TOK FM, pytana, jakie miała wrażenie, wychodząc z RBN, "czy SAFE stał się bezpieczniejszy".
08:47
Kierwiński o obecności Cenckiewicza na RBN:
Albo kłamią, albo nie rozumieją przepisów
- Kłamał, pan rzecznik prezydenta kłamał. Wtedy gdy minister Siemoniak mógł zabrać głos, w punkcie dot. marszałka Czarzastego, minister Siemoniak powiedział bardzo jasno, że na sali znajduje się osoba, która nie ma dostępu do informacji niejawnych i nie ma czegoś takiego jak jednorazowe dopuszczenie. Nie ma [czegoś takiego], albo kłamią, albo nie rozumieją przepisów. Nie wiem co gorsze w tej sytuacji - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:46
Żukowska o ustawie o kryptowalutach:
Będzie pewnie kolejne podejście
- Ten rynek jakoś trzeba uregulować, będzie pewnie kolejne podejście do tego. I zobaczymy, czy pan prezydent zmieni zdanie - powiedziała Anna Maria Żukowska w TOK FM, pytana o zawetowanie przez prezydenta ustawy o kryptowalutach.
08:43
Sikorski uderza w Nawrockiego po jego wecie:
Wzruszająca lojalność wobec sponsorów
„Łamiąc publiczne zobowiązanie, Pan Prezydent nie przedstawił swojego projektu regulacji rynku kryptowalut lecz ponownie zawetował zmodyfikowany projekt rządowy” - napisał na portalu X Radosław Sikorski.
„Wzruszająca lojalność wobec sponsorów, krajowych i zagranicznych” - stwierdził szef MSZ.
Łamiąc publiczne zobowiązanie, Pan Prezydent nie przedstawił swojego projektu regulacji rynku kryptowalut lecz ponownie zawetował zmodyfikowany projekt rządowy.
— Radosław Sikorski 🇵🇱🇪🇺 (@sikorskiradek) February 13, 2026
Wzruszająca lojalność wobec sponsorów, krajowych i zagranicznych.
08:40
- Myślę, że to jest niewykluczone, że takie granie na dwóch fortepianach byłoby dobre. Bo to nie jest zobowiązanie - powiedziała Anna Maria Żukowska w TOK FM, pytana, czy jej zdaniem prezydent powinien pojechać na otwarcie Rady Pokoju jako obserwator.
- Nie [nie atakowałabym prezydenta], dlatego, że akurat uważam, że np. w Davos pan prezydent zrobił dobrą robotę. Że się trochę wymiksował z tego [...] zdjął z Polski napięcie przynajmniej na chwilę, ono nie ustąpiło, bo nadal jest, nadal prezydent Trump domaga się odpowiedzi i może takie zwodzenie go troszkę czasem to nie jest zły pomysł - kontynuował.
08:32
- Dlaczego pan marszałek nie może tego zrobić? Bo nie ma na to procedury. Bo nawet jakby o to wystąpił, to ABW odpowie: nie możemy tego zrobić - powiedziała Anna Maria Żukowska w TOK FM, pytana, czy Włodzimierz Czarzasty nie mógłby "dla świętego spokoju" powiedzieć "tak, dobra, przejdźmy tę wirówkę, zamknijmy temat".
- Zwyczajnie nie ma takiej procedury, takie mamy przepisy - kontynuowała.
08:32
Bielan:
Jeśli potwierdzi się, że największą część SAFE ma dostać spółka b. posła PO, to byłaby to afera dużo większa niż jachty z KPO
- Jeżeli jest tak, że największym biorcą w tym programie [SAFE] ma być spółka kierowana przez byłego posła Platformy Obywatelskiej, a tak piszą media, to jest to afera dużo większa niż słynne jachty z KPO, które otrzymywali politycy Platformy, ich małżonkowie - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
- Powiedziałem o spółce Polska Amunicja, spółce prywatnej, z której wycofał się Skarb Państwa, Agencja Rozwoju Przemysłu bodaj w zeszłym roku wycofała się z tej spółki. Więc jest to spółka całkowicie prywatna, kierowana przez byłego posła PO Pawła Poncyljusza. I według mediów to ta spółka ma otrzymać największą część programu SAFE na produkcję polskiej amunicji - wskazał.
- Jest to spółka, która żadnej amunicji dotąd nie wyprodukowała, więc jeżeli te informacje medialne się potwierdzą, to byłaby to sprawa skandaliczna - ocenił.
08:31
Kierwiński:
Na pewno nie przestaniemy starać się uregulować rynku kryptowalut
- Na pewno nie przestaniemy starać się uregulować rynku kryptowalut, bo to po prostu szalenie niebezpieczne. Za pomocą kryptowalut, nieuregulowanego rynku kryptowalut, dochodzi do wielu przestępstw, ale przede wszystkim z mojej perspektywy to, że nielegalna migracja, próby nielegalnej migracji, często opłacane są za pomocą kryptowalut, to kwestia bezpieczeństwa państwa - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:28
Kierwiński o wecie do ustawy o kryptowalutach:
To już nie jest zwykła złośliwość wobec rządu, to głębszy problem
- Tak, broni nich [kryptowalut] jak niepodległości. Ciekawe dlaczego, mówiąc szczerze, bo to już nie jest zwykła złośliwość wobec rządu. Wydaje mi się, że jednak to jakiś głębszy problem z tym, że określone środowiska polityczne bardzo mocno inwestują w ten kryptowalut. Prawicowe [środowiska] - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:26
Kierwiński do przedstawicieli Białorusi:
Też będziemy prowadzić działania, które mają zniechęcić do tego typu akcji
- Nie pozostajemy bierni, było przecież spotkanie z przedstawicielem białoruskim tutaj. Są także kontakty pomiędzy strażami granicznymi, więc na pewno strona białoruska musi liczyć się, że my też będziemy prowadzić różnego rodzaju działania, które mają zniechęcić do tego typu akcji - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:25
Bielan krytycznie o SAFE:
Polska może sama zadłużać się na potrzeby naszego przemysłu zbrojeniowego
- Polska może sama zadłużać się na potrzeby naszego przemysłu zbrojeniowego, co ma tę zaletę, że nie będziemy skrępowani żadnymi przepisami europejskimi, ograniczeniami od kogo, co i jak możemy kupować. Dzisiaj doskonale wiemy, że musimy odbudować szybko nasz przemysł zbrojeniowy, ale wiemy też, że jeśli chodzi o know-how w tym przemyśle, to generalnie nie ma kraju, który byłby bardziej zaawansowany niż Stany Zjednoczone - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
- Program SAFE ogranicza możliwość współpracy, nie tylko kupowania, ale współpracy technologicznej z takimi krajami jak Stany Zjednoczone czy Korea Południowa i niewykluczone, że będzie droższy w obsłudze niż zadłużenie indywidualne przez Polskę, bo mówi się nawet o kredycie 4-procentowym. Ja przypomnę, że Polska jest w stanie zadłużać się w granicach 3% samodzielnie - kontynuował.
- A w przypadku wielu kontraktów z krajów, które przed chwilą wymieniłem, mamy zerowe oprocentowanie kredytu, więc od strony finansowej najprawdopodobniej nam się to nie będzie opłacać. Jeśli chodzi o rygory, które narzuciła Unia Europejska, to są one dla nas bardzo niekorzystne - ocenił.
08:23
Żukowska o swojej reakcji na słowa prezydenta podczas RBN:
Nie mogę siedzieć spokojnie, jak ktoś kłamie w żywe oczy
- Nie mogę siedzieć spokojnie, jak ktoś kłamie w żywe oczy. To jest nieprawda. Powiedziałam, że pan marszałek takie poświadczenie ma. Takie są fakty - powiedziała Anna Maria Żukowska w rozmowie z Jackiem Żakowskim w "Poranku TOK FM", pytana o swoją reakcję na słowa prezydenta o poświadczeniach bezpieczeństwa, które padły podczas RBN.
- Ma dostęp do wszystkich informacji niejawnych, też związanych z NATO, z Unią Europejską, ze wszystkim, jako marszałek Sejmu - kontynuowała.
- Kancelaria pana prezydenta dzień przed spotkaniem poprosiła nas [...] mnie, pana marszałka, z tego, co wiem, to jeszcze chyba też inne osoby, o przysłanie tego zaświadczenia z Sejmu o dostępie do informacji niejawnych. Wysłaliśmy to zaświadczenie. Więc naprawdę, mówienie, że nie ma żadnego zaświadczenia po tym, jak się samo o nie poprosiło oraz się je otrzymało, jest kłamstwem - mówiła dalej.
08:23
Kierwiński o atakach hybrydowych:
To kolejna odsłona takiego procesu nękania polskich służb przez służby białoruskie
- Nie, traktuję to jako ataki hybrydowe, bo to jednak ma utrudniać życie polskim służbom. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. To kolejna odsłona takiego procesu nękania polskich służb przez służby białoruskie. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości, natomiast w tle tego procederu jest oczywiście chęć nielegalnego przemytu - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
08:20
Kierwiński odpowiada politykom PiS:
To nie jest testowanie naszych systemów
- Co do zasady to jest przemyt, natomiast proszę pamiętać, że na Białorusi przemytnicy często to są ludzie, którzy są w ścisłym kontakcie z tego topu władzy białoruskiej, ale co do zasady - tak, to przemyt, to kontrabanda, nielegalne papierosy - stwierdził Marcin Kierwiński w RMF FM.
- Wiem, że pojawiają się takie sugestie [że to testowanie naszych systemów obrony przeciwlotniczej], głównie ze strony polityków PiS-u, którzy chcą na tym wielką aferę robić. Nie, to nie jest testowanie naszych systemów. Ciężko przetestować systemy jakiegokolwiek państwa obronne, jeżeli chodzi o balony, które lecą często w nieprzewidywalnym kierunku, zgodnie z wiatrem - mówił dalej.
08:18
Bielan:
Jeżeli poprawki PiS nie uzyskają akceptacji, to należy zastanowić się nad uczestnictwem w programie SAFE
- Na biurko pana prezydenta trafi konkretna ustawa [ws. SAFE], którą będzie mógł podpisać bądź odmówić jej podpisania. My nie wiemy jeszcze co w tej ustawie będzie. To, co jest bardzo niepokojące, to odrzucanie poprawek, które zgłasza klub PiS. Poprawek, które zresztą są podobne do tych, o które na szczeblu rządowym walczyło Ministerstwo Obrony Narodowej, kierowane przez Władysława Kosiniaka-Kamysza - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego PSL, które popierało pewne rozwiązania na poziomie rządowym, dzisiaj gdy ustawa trafiła do Sejmu, już się z tego wycofuje. Poprawek, które mają zapewnić, że rzeczywiście te środki będą uruchomione w polskim przemyśle zbrojeniowym, a nie w przemyśle niemieckim - argumentował.
- Jeżeli te poprawki nie uzyskają akceptacji, no to należy się zastanowić nad uczestnictwem w tym programie, ponieważ jest to program dłużny, są to pożyczki, a nie bezzwrotne dotacje - ocenił.
08:13
Bielan:
Potrzebny jest europejski Trump, który zacznie odważnie wycofywać się z błędów polityki klimatycznej
- W Unii Europejskiej przede wszystkim potrzebna jest korekta polityki klimatycznej i to taka radykalna korekta. Czyli potrzebny jest europejski Trump, który odważnie zacznie wycofywać się z błędów, które politycy europejscy podejmowali w ciągu ostatnich lat, które doprowadziły do tego, że cena energii w Europie jest dzisiaj trzy razy wyższa niż w Stanach Zjednoczonych - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
08:09
Bielan:
Większość w PE kontynuuje kurs na ścianę i jest całkowicie odklejona od rzeczywistości
- Parlament Europejski - czy większość w Parlamencie Europejskim, bo przecież nie wszyscy, moja frakcja do tej grupy nie należy - wciąż kontynuuje ten kurs na ścianę. Rzeczywiście niedawno głosowaliśmy poprawkę, którą zgłosili zresztą posłowie EKR-u, o tym, żeby odejść od tego szaleńczego celu klimatycznego, 90% redukcji - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
- Ja przypomnę, że dzisiaj mamy olbrzymie kłopoty gospodarcze, ponieważ realizujemy cel 55% - „fit for 55”, a Unia Europejska chce jeszcze bardziej ambitnej, a więc jeszcze droższej dla wszystkich polityki klimatycznej. Chce ją jeszcze bardziej zaostrzyć. I ta poprawka została odrzucona większością głosów w PE, w tym bardzo wielu posłów Europejskiej Partii Ludowej, partii, do której należy Platforma oraz PSL - stwierdził.
- Więc naprawdę mamy olbrzymi problem, bo bardzo duża część elit, w tym europosłów, jest całkowicie odklejona od rzeczywistości - ocenił.
07:55
Bielan:
W UE potrzebny jest wstrząs na miarę tego, jakim było zwycięstwo Trumpa w USA
- Stany Zjednoczone stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec Europy. Mamy już szereg decyzji europejskiego przemysłu o przenoszeniu produkcji z Europy do Stanów Zjednoczonych. No i to pogłębi problemy przemysłu europejskiego i pogłębi problemy na rynku pracy. My w Polsce już to odczuwamy - powiedział Adam Bielan w „Poranku Radia Wnet”.
- Stopa bezrobocia przekroczyła 6%. […] Liczba, której w Polsce już dawno nie pamiętamy - ponad milion bezrobotnych. Widzimy masowe zwolnienia w wielu dużych miastach, takich jak Kraków, Wrocław, z których wycofują się wielkie koncerny międzynarodowe i podają jako powód wysokie ceny energii - stwierdził.
- A obawiam się, że jest to dopiero początek, dlatego że szereg bardzo niedobrych rozwiązań Zielonego Ładu, takich jak na przykład ETS2, który obejmie transport, budownictwo, dopiero wejdzie w życie. Udało się przesunąć zaledwie o rok wejście ETS-u 2 w Unii Europejskiej, ale w momencie, kiedy on wejdzie, to będzie oznaczało gigantyczne problemy, nie tylko zresztą dla przemysłu, ale dla wielu obywateli, których rachunki na przykład za ogrzewanie mieszkania czy domu wzrosną kilkukrotnie - ostrzegał.
Jego zdaniem: - W Unii Europejskiej potrzebny jest wstrząs na miarę tego, jakim było zwycięstwo Donalda Trumpa w Stanach Zjednoczonych i myślę, że potrzebne są zmiany personalne. Dlatego nasza frakcja Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, dlatego polska delegacja, delegacja PiS głosowała za odwołaniem Ursuli von der Leyen z jej stanowiska, bo uważamy, że Ursula von der Leyen zmian swoich błędów nie dokona.
07:00
O 8:30 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa PSL z udziałem m.in. wiceministra edukacji narodowej Henryka Kiepury i przewodniczącego klubu Krzysztofa Paszyka.
Na 9:30 w Sejmie zaplanowano konferencję prasową Razem.
O 11:00, 11:30 i 12:00 w Sejmie przewidziano konferencje prasowe KO.
O 12:00 zbierze się także sejmowa podkomisja nadzwyczajna, która rozpatrzy trzy projekty dot. asystencji osobistej: prezydencki, rządowy oraz poselski.
Również o 12:00, ale w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, rozpocznie się briefing prasowy z udziałem ministry klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski. Temat to "podpisanie umowy o dofinansowanie innowacyjnego projektu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. ze środków KPO".
O 12:30 w Sejmie odbędzie się konferencja prasowa Konfederacji Korony Polskiej, a o 14:00 przewidziano konferencję Konfederacji.
Na 14:30 zaplanowano kolejny briefing ministry Pauliny Hennig-Kloski, tym razem w miejscowości Szołajdy. Tematem będzie uzyskanie środków z NFOŚiGW na usunięcie odpadów niebezpiecznych.
Głosowania w Sejmie
Piątek to ostatni dzień posiedzenia Sejmu. Obrady zostaną wznowione o 9:00.
Na początku posłowie przystąpią do głosowań, m.in. nad sprawozdaniem komisji o poselskim projekcie nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych.
Głosowany będzie również poselski projekt uchwały dot. powołania komisji nadzwyczajnej ds. ustaw dot. statusu osób najbliższych.
Na 11:00 zaplanowano pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi o kwestię ulg na robotyzację.
O 12:30 przewidziano pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Prezydencie Elekcie Rzeczypospolitej Polskiej, ochronie kandydatów na urząd Prezydenta oraz statusie Małżonka Prezydenta. Chodzi o "wprowadzenie do systemu prawnego pojęcia Prezydenta Elekta RP i uregulowania jego statusu oraz kwestii związanej z oficjalną działalnością Małżonka Prezydenta RP".
O 14:00 rozpocznie się pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Chodzi o podniesienie limitu zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.
Nawrocki w województwie podlaskim
W piątek prezydent Karol Nawrocki będzie przebywał z wizytą w województwie podlaskim.
Na 16:00 w miejscowości Czerlonka zaplanowano złożenie przez prezydenta wieńca przed pomnikiem upamiętniającym śp. sierż. Mateusza Sitka.
O 17:00 rozpocznie się spotkanie prezydenta z mieszkańcami powiatu hajnowskiego.
Sikorski w Monachium
Piątek to drugi dzień wizyty Radosława Sikorskiego w Monachium. Wicepremier i minister spraw zagranicznych przebywa tam w związku z 62. Monachijską Konferencją Bezpieczeństwa, w której bierze udział. Szef MSZ pozostanie w Monachium do niedzieli.
Mam coraz więcej złych podejrzeń
- Tusk komentuje prezydenckie weto ws. kryptowalut
news
Chciałbym, żeby PiS przestał być lobbystą obcych państw
- Tomczyk
Gorący temat
Będziemy walczyć o podpis
- Kotula zapowiada spotkania z prezydentem ws. ustawy o statusie osoby najbliższej
Gorący temat
Byłem rozczarowany postawą opozycji, która nie chce silnej Polski, silnej polskiej armii
- Kosiniak-Kamysz
Gorący temat
Konia możecie krową nazwać i tak koniem pozostanie
- Czarnek wnioskuje o odrzucenie propozycji ws. ustaw dotyczących statusu osób najbliższych
Gorący temat
Gorący temat
12.02.2026
11.02.2026
10.02.2026
09.02.2026
06.02.2026
05.02.2026
04.02.2026
03.02.2026
Witaj na 300polityka AI!
Zadaj pytanie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć świat polityki, kampanii wyborczych, mediów i strategii. AI odpowie na podstawie wiarygodnych źródeł i aktualnych danych.