„Urząd miasta może być otwarty dla obywatela” – Jaki prezentuje kolejne propozycje

Chciałbym zaproponować zmianę filozofii w myśleniu o pracy urzędników, Urzędu Miasta. Chciałbym powiedzieć, że jestem przekonany, że Urząd Miasta inaczej, lepiej niż do tej pory, odwrócony przodem do obywatela, a nie tyłem. Dlatego chciałbym zadeklarować bardzo konkretnie, że jeżeli zostanę prezydentem Warszawy, to urząd miasta będzie funkcjonował inaczej. Będzie przyjazny dla obywatela. Trzy konkrety: wprowadzimy wizyty domowe dla mieszkańców najstarszych i osób niepełnosprawnych, wizyty domowe urzędników. W tej chwili funkcjonuje to słabo i dotyczy tylko dowodów osobistych. My będziemy chcieli rozszerzyć ten program w taki sposób, trzeba go zmienić całkowicie, aby wszystkie podstawowe sprawy, np. dla osób, które są uwięzione w domu, będzie można załatwiać poprzez przyjazd urzędnika do danej osoby do domu. Właśnie dlatego, że urzędy to ma być służba dla ludzi, a nie na odwrót. Druga kwestia – pamiętajmy, Warszawa jest miastem specyficznym. Tutaj ludzie pracują bardzo długo, ciężko po to, żeby spłacać swoje kredyty, żeby poprawiać jakość swojego życia, dlatego urzędy muszą się dostosować do systemu pracy warszawiaków. W związku z powyższym chciałbym zadeklarować, że urzędy będą czynne dłużej i będą otwarte dla warszawiaków. W tej chwili tylko w jeden dzień jest czynny urząd do 18:00, tak to generalnie są czynne do 16:00. To za mało, warszawiacy tak nie pracują. Urząd powinien być dla mieszkańców, dlatego proponujemy, że w dwa dni w tygodniu, zawsze w te same dni, tak żeby każdy warszawiak wiedział, urzędy będą czynne do 20:00, aby każdy mógł załatwić swoje podstawowe sprawy. Numer trzy – asystenci klienta w urzędach, w podstawowych wydziałach obsługi obywateli. Dzisiaj jest często tak, że warszawiak, jeżeli przychodzi do urzędu, to często nie wie, do którego miejsca ma się udać, nie wie, gdzie może załatwić swoją sprawę, pobrać formularz, dlatego chcemy wprowadzić na każdą salę takiego asystenta, który będzie miał za zadanie sam podejść do mieszkańca stolicy i powiedzieć: tu pan może załatwić to, tutaj to, tutaj tyle, tu pomogę załatwić sprawę. W ten sposób chcemy pokazać, że urząd miasta może być otwarty dla obywatela, że może funkcjonować inaczej. Chcemy zmienić filozofię w myśleniu o funkcjonowaniu urzędów miasta. Ma być przyjazny, służyć obywatelom. Jestem przekonany, że możemy to zmienić – mówił Patryk Jaki na konferencji.