
Rok 2021 w start-upach: Wszystko rośnie
Rok 2021 upłynął pod znakiem pandemii, ale dla polskich start-upów okazał się rekordowy – procesy związane z cyfryzacją zostały znacząco przyspieszone – pisze portal PFR o startupach.
Opublikowany w tym miesiącu raportu „Polskie Startupy 2021” autorstwa fundacji Startup Poland wskazał na wzrost dojrzałości naszego ekosystemu – poza rekordowymi i coraz późniejszymi rundami finansowania, wskazał także na coraz wyższe przychody technologicznych start-upów. Ciekawy jednak był także przekrój branż, w jakich te firmy działają.
Respondenci zostali poproszeni o wskazanie trzech kluczowych słów najlepiej oddających charakter głównej usługi lub produktu oferowanych swoim klientom. Najwięcej, bo ponad jedna piąta z nich (22%), wskazywała na AI i machine learning. Nieco mniej (18%) wybrało e-commerce. Trzecie miejsce zajął termin medtech (13%), czyli usługi z obszaru medycyny i zdrowia. Niemal identyczny odsetek (12%) wskazał słowa 'edukacja’ oraz 'analityka, research tools, business intelligence’.
Takie dane pojawiły się w raporcie po raz pierwszy, więc trudno wskazać na trendy. Na pewno były tak wyraźne, jak w 2020 r., zdominowanym przez zmiany wymuszone przez pandemię COVID 19 (zwłaszcza w wypadku medtech widać było pojawiające się rozwiązania technologiczne związane ze zmianą modelu służby zdrowia – w tym telemedycynę – takie jak np. Higo Medical), natomiast rozwój zarówno medtech jak e-commerce obserwowaliśmy już w zeszłym roku. Rozwiązania, które koncentrują się na edukacji to raczej kwestia tego roku. Poza globalnym gigantem – Brainly, w Polsce powstał na przykład Novakid – aplikacja do nauczania angielskiego dla dzieci. Ten edtechowy start-up nie jest przez wszystkich identyfikowany jako część polskiego ekosystemu (założyciele są Rosjanami, a rundy finansowania zdobywa głównie poza Polską), ale firma z siedzibą w Krakowie, w tym roku uzyskała ok. 29,5 miliona euro od funduszy VC z Doliny Krzemowej.
Co do machine learning – trudno wskazać konkretny start-up, który koncentruje się na tym rynku – bo większość z polskich start-upów technologicznych używa AI jako narzędzia. Rozwiązań AI w medycynie używa na przykład Infermedica – jeden ze start-upów, które w tym roku obserowaliśmy, a w e-commerce przykładem wykorzystania rozwiązań maszynowych może być na przykład Nethansa, które optymalizuje ceny na jednej, konkretnej platformie – Amazon. Jednak to, że polska jest zagłębiem usług IT i wysokiej jakości programistów to jeden z powodów, dla których AI w naszym kraju trzymało się dobrze.
Polskie start-upy są także dojrzalsze i więcej zarabiają. Ten trend to kolejna obserwacja z raportu Startup Poland. 59% badanych stwierdziło, że ich firma przynosi większe lub o wiele większe przychody niż w zeszłym roku. Tylko 9% zanotowało spadek przychodów.
Więcej z: Biznes

Miedziane produkty KGHM mają ślad środowiskowy niższy od średniej globalnej

Wystawa dzieł sztuki ze zbiorów Banku Pekao S.A. od 28 kwietnia do 11 czerwca

ORLEN na majówkę uruchomi wodne stacje tankowania na Mazurach, nad Zalewem Zegrzyńskim oraz nad morzem
